|
www.sax.fora.pl forum saksofonowe
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
illtellyouastory
Dołączył: 16 Cze 2015
Posty: 39
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Czw 9:06, 26 Maj 2016 Temat postu: Akcenty w jazzie. |
|
|
Witam wszystkich! Mam pewien problem i jest on związany z akcentami w jazzie. Wiadomo, że w muzyce jazzowej akcent pojawia się na drugą i czwartą miarę taktu, ale nie do końca wiem jak wykorzystać tę wiedzę przy prowadzeniu melodii w solówce. Przy ćwierćnutach sprawa jest jasna, ale co robić jeśli w grę wchodzą ósemki i szesnastki? W przypadku kiedy metrum to 4/4 i tak jest wypełniony ósemkami, mam akcentować drugą, czwartą, szóstą i ósmą ósemkę, czy trzecią i siódmą, żeby akcent metryczny się zgadzał? To samo w przypadku szesnastek - w jaki sposób na to patrzeć? To może brzmi trochę dziwnie, ale osiem lat grania wyłącznie klasyki zamknęło różne perspektywy (ale poza tym przyniosło wiele korzyści - żeby nie było)
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez illtellyouastory dnia Czw 9:09, 26 Maj 2016, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Teddy
Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 2015
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 102 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Czw 9:19, 26 Maj 2016 Temat postu: |
|
|
Teoria z przykładami dobrze jest opisana np tu:
[link widoczny dla zalogowanych]
Słuchaj dużo i staraj się wychwytywać. Muzyka to nie komputer. Teoria to bardziej wskazówki, nie prawa.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
illtellyouastory
Dołączył: 16 Cze 2015
Posty: 39
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Czw 10:11, 26 Maj 2016 Temat postu: |
|
|
Słucham, ale właśnie to akurat ciężko wychwycić. Najbardziej zastanawiają mnie te przebiegi Parkera i nie chodzi mi już tutaj konkretnie o dźwięki, ale o to, że on cześć dźwięków gra tak jakby o wiele ciszej. To chyba te ghost notes. I to tworzy ten klimat, ale zupełnie nie wiem jak się za to zabrać. Chodzi mi na przykład o to jak to jest zagrane tutaj https://youtu.be/VjCNUoBbNaM
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Żubr
Dołączył: 20 Maj 2013
Posty: 980
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Czw 10:31, 26 Maj 2016 Temat postu: |
|
|
Bo akcenty na 2 i 4 to taka podstawa podstawy jeżeli idzie o akcentowanie w jazzie muza synkopowana ma to do siebie, że jej rytm i Tworzenie melodii na jego podstawie daje dużo dużo różnych możliwości akcentowania i prowadzenia melodii - ale do tego jednak trzeba miec dobrze opanowaną artykulacje,zadęcie, filing i palce które dobrze zgrywają się z głową - a żeby Robic to tak jak Parker w tej prędkości, to trzeba czegoś jeszcze więcej z tym, że 16 już się raczej nie swinguje - chociaż jakaś tam triolowośc jest zachowana.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Żubr dnia Czw 10:38, 26 Maj 2016, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
illtellyouastory
Dołączył: 16 Cze 2015
Posty: 39
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Czw 10:37, 26 Maj 2016 Temat postu: |
|
|
Nie chodzi mi nawet o taką prędkość, ale jedynie o taki efekt. Jest jakaś zasada mówiąca o tym w którym miejscu powinno się stosować te dłuższe ghostnote'owe fragmenty? Chodzi mi o jakieś konkrety - na pewno jakieś da się z tego wyciągnąć.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Żubr
Dołączył: 20 Maj 2013
Posty: 980
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Czw 10:43, 26 Maj 2016 Temat postu: |
|
|
Nie wiem, bo to robi się na wyczucie - w sensie, że trzeba poczuc kiedy i gdzie to zrobic. Ja przynajmniej tak do tego podchodzę dla tego też wielu nauczycieli proponuje uczniom, żeby spisywali solówki na słuch - gigantów jazzu, bo wtedy próbujesz grac jak oni. Ja tego nie praktykowałem zbyt często ale powinno pomóc. Ogólnie brac jazz, jako spis reguł jak grac, to nieporozumienie chociaż na początku też szukałem regułek gdzie i w którym miejscu co i jak zagrac. Im więcej się słucha i rozumie jazz, tym bardziej odchodzi się od regułek
Post został pochwalony 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Żubr
Dołączył: 20 Maj 2013
Posty: 980
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 7:24, 27 Maj 2016 Temat postu: |
|
|
jest jeszcze jedno dobre cwiczenie na akcentowanie - bierzesz wymyślasz sobie jakiś krótki przebieg, puszczasz sobie metronom, lub swingującego perkusistę i grasz - najpierw przelec sobie legato, potem przelec te melodie staccato, następnie z akcentowaniem na 2 i 4 i potem... tutaj już kombinuj - zacznij od zaakcentowania pierwszego dzwieku, dwa kolejne zagraj cicho, zaakcentuj czwarty dzwiek, piąty ciszej, szósty zaakcentuj itd itp. chodzi o to, żeby na podstawie tego jednego przebiegu cwiczyc różne warianty i najważniejsze, żeby to wszystko było wyhuśtane
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|