|
www.sax.fora.pl forum saksofonowe
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
milek12
Dołączył: 27 Paź 2014
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 2/5 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 16:39, 30 Paź 2014 Temat postu: |
|
|
Teddy:
Kasuję spam fabryki muzyki.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Żubr
Dołączył: 20 Maj 2013
Posty: 980
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 19:41, 31 Paź 2014 Temat postu: |
|
|
CHESTER napisał: | Jeśli już masz zamiar używać jońskiej jako głównej skali na której jest oparty dany akord to pamiętaj że kwartę najlepiej pomijać bo jest ona traktowana jako dźwięk obcy. |
tego tak do końca nie rozumiem. Często już czytałem, żeby pomijać kwartę.. ale jaki to ma sens, kiedy używa się chromatyki i jak by nie było dźwięków obcych w solówkach ? może raczej wypadało by napisać, żeby kwartę odpowiednio używać, albo mieć na uwadze : ) czasem brzmi do dupy, ale też zdarza się kiedy wchodzi fajnie
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
CHESTER
Dołączył: 29 Gru 2012
Posty: 803
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 14 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany: Sob 1:35, 01 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
Żubr napisał: | CHESTER napisał: | Jeśli już masz zamiar używać jońskiej jako głównej skali na której jest oparty dany akord to pamiętaj że kwartę najlepiej pomijać bo jest ona traktowana jako dźwięk obcy. |
tego tak do końca nie rozumiem. Często już czytałem, żeby pomijać kwartę.. ale jaki to ma sens, kiedy używa się chromatyki i jak by nie było dźwięków obcych w solówkach ? może raczej wypadało by napisać, żeby kwartę odpowiednio używać, albo mieć na uwadze : ) czasem brzmi do dupy, ale też zdarza się kiedy wchodzi fajnie |
No masz rację, jak umiejętnie ją użyjesz jako dźwięk przejściowy to powinno być chyba dobrze. Ostatnio słuchałem sobie Dextera Gordona i teraz już mam taki mętlik w głowie że muszę nad tym przysiąść. W jego solówkach wydawałoby się że jest jasno i wyraźnie określona skala a jednak za którymś razem w danym akordzie powiedzmy opartym na skali zmniejszonej występuje dźwięk który ni jak nie ma się do tej skali - z tego wynika że w skalach alterowanych też występują dźwięki wtrącone spoza niej albo był na tyle pewny siebie że podejmował ryzyko zagrania dźwięku spoza skali i umiejętnym natychmiastowym jego rozwiązaniu. Ale to zaobserwowałem wcześniej grając własną solówkę że zdarza mi się użyć dźwięku spoza skali w skalach alterowanych i wszystko idealnie się zgrywa a myślałem że w tych skalach wszystko jest święte i nie można nic zmieniać - do takiego wniosku doszedłem analizując wiele utworów współczesnych saksofonistów. Widocznie grubo się myliłem i jeszcze wiele rzeczy mnie zaskoczy. Muszę pogadać z jakimś kumatym gościem o co kaman z tym Dexterem Gordonem heh
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Żubr
Dołączył: 20 Maj 2013
Posty: 980
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 8:56, 01 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
ja mam swoją teorię co do tych starych mistrzów. Znali oczywiście całą teorię, skale, akordy, ale też działali intuicyjnie, instynktownie - a teraz się to analizuje i myśli dla czego tak zagrał, a nie inaczej..: ) a odpowiedź może być prosta - bo tak mu się podobało, albo omsknął się mu palec, był zbyt pijany i się pomylił (któryś jazzman mówił o pomyłkach, że on ciągle się myli) ale z tego złego dźwięku, potrafił zrobić coś co jest zajebiste. Oczywiście mogę się mylić w moich teoriach.
edit: dobry przykład to też Szukalski. Dutkiewicz mówił, że on walił reguły i grał tak jak czuł wdanym momencie, czy to koncert czy próba - oczywiście teorie znał dobrze, ale często było słychać, że coś mocno dysonuje, kończy na dźwiękach, które tak średnio się do tego nadają, ale i nagle robił zazwyczaj taki odjazd z tego, że chciało by się, żeby ciągle się mylił
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Żubr dnia Sob 10:08, 01 Lis 2014, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Teddy
Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 2015
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 102 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 10:57, 01 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
Wstęp Aebersolda: używaj obu półkul. Wiedza to jedno, intuicja i spontaniczność to drugie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Żubr
Dołączył: 20 Maj 2013
Posty: 980
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 11:28, 01 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
Sporo racji jest w tym zdaniu. Wiadomo, że wiedza musi być, bo nie możemy być gitarzystami którzy twierdzą, że grają free jazz a nie znają żadnej skali (oczywiście mówię o amatorach, u których jest to bardzo powszechne) ale i ta wewnętrzna jazda też musi być. I nie koniecznie improwizujący musiał myśleć w ten sam sposób, jak ten co spisuje solówki - dla tego drugiego np Gordon ogrywał dany akord po lidyjskiej, a sam Dexter mógł po prostu wiedzieć, że znajduje się na tym akordzie, ale grać tak bez żadnego związku z lidyjską.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Żubr dnia Sob 11:34, 01 Lis 2014, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
CHESTER
Dołączył: 29 Gru 2012
Posty: 803
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 14 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany: Sob 19:19, 01 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
Raz czytałem że jazzmani mają swoje ulubione sekwencje i one nie zawsze są czyste tak jak w oryginale - czyt. nietrafione dźwięki. Dzisiaj odkryłem coś bardzo ciekawego. Że w skali Dimish./Whole Tone można podwyższyć jeszcze kwintę i wtedy otrzymujemy te same dźwięki co dla skali Harmonic Major tylko zaczynającej się od dźwięku (roote) leżącego o tercję wielką wyżej. Przykład:
akord E7+9 czyli mamy dźwięki E F G Ab Bb C D E ale możemy podwyższyć jeszcze kwartę i mamy te same dźwięki co w skali Harmonic Major od C (C D E F G Ab B C) i właśnie ogrywając akord E7+9 dźwiękami Harmonic Major w C uzyskujemy według mnie bardziej łagodniejsze i melodyczne brzmienie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
CHESTER
Dołączył: 29 Gru 2012
Posty: 803
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 14 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany: Sob 19:32, 01 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
Teddy napisał: | Wstęp Aebersolda: używaj obu półkul. Wiedza to jedno, intuicja i spontaniczność to drugie. |
Bez tej współpracy nie da się po prostu ładnie grać, Ostatnio grałem chyba cały dzień kawałki Billiego Harpera. Bardzo dużo jest w jego kawałkach tej spontaniczności - nie mam tutaj na myśli używania skomplikowanych skal ale wykorzystania prostych dźwięków i stworzenia z nich czegoś na prawdę ciekawego i trafiającego do odbiorcy. Wcześniejsze kawałki Johna Coltrane'a też grałem i można było się tym bawić ile wlezie. Dopiero z czasem John Coltrane zaczął tworzyć coś mega intelektualnego a zarazem rozwalającego jakiekolwiek pojęcie o muzyce - można powiedzieć że on od tamtego momentu zaczął grać to co miał w głowie i czerpał inspirację z innych kultur itp.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
goral09
Dołączył: 16 Lis 2013
Posty: 224
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 19:37, 01 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
Chester, skad bierzesz czas żeby grać po 8-12h dziennie?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
CHESTER
Dołączył: 29 Gru 2012
Posty: 803
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 14 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany: Sob 19:41, 01 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
goral09 napisał: | Chester, skad bierzesz czas żeby grać po 8-12h dziennie? |
Siedzę na dupie przed kompem i gram. Czasami coś popiszę w krótkich przerwach kilkuminutowych. Dzisiaj mam taki dzień mieszany i słucham sobie teraz Ballad Dextera Gordona.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
goral09
Dołączył: 16 Lis 2013
Posty: 224
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 19:43, 01 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
Zazdroszczę. Freelancer?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
CHESTER
Dołączył: 29 Gru 2012
Posty: 803
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 14 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany: Sob 20:23, 01 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
Po prostu lubię sobie pograć więc nic w tym nie ma do pozazdroszczenia. Ktoś lubi pić a ja lubię siedzieć na dupie i coś sobie grać.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
goral09
Dołączył: 16 Lis 2013
Posty: 224
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 20:28, 01 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
Do pozazdroszczenia jest fakt, ze możesz to robic przez tyle czasu. Wiesz, inni muszą pracować, nawet jeśli lubią pić przez cały dzień.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
CHESTER
Dołączył: 29 Gru 2012
Posty: 803
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 14 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany: Sob 20:33, 01 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
goral09 napisał: | Do pozazdroszczenia jest fakt, ze możesz to robic przez tyle czasu. Wiesz, inni muszą pracować, nawet jeśli lubią pić przez cały dzień. |
Ja mam 8 godzin pracę a potem resztę poświęcam na granie. Sypiam krótko bo akurat mam tak fajnie że dla mnie wystarczające są 4 godziny snu.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez CHESTER dnia Sob 20:34, 01 Lis 2014, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Żubr
Dołączył: 20 Maj 2013
Posty: 980
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 8:26, 02 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
możecie mnie przebić widłami, ale dla mnie 12 godzin grania w domu to jakaś masakra : )
CHESTER napisał: | Chodziło mi raczej o sposób myślenia jak również o to że użycie skali jońskiej występuje na prawdę bardzo rzadko. Ja bym próbował z dur harmoniczną, lidyjską, lidyjską z podwyższoną kwintą i kwartą, lub skala modalna od 6 stopnia molowej harmonicznej. Ale bardzo fajna jest skala zmniejszona pół ton - cały ton. Jeśli już masz zamiar używać jońskiej jako głównej skali na której jest oparty dany akord to pamiętaj że kwartę najlepiej pomijać bo jest ona traktowana jako dźwięk obcy. |
Tylko, że zazwyczaj jak jest mowa o substytutach, to chodzi o akord dominantowy. Jak mamy 251, to zazwyczaj kombinowanie, substytuty zaczynają się na dominancie, która rozwiązuje się na tonikę czyli akord majorowy - który wg Ciebie ogrywa najlepiej substytutem ?
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Żubr dnia Nie 9:03, 02 Lis 2014, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|