|
www.sax.fora.pl forum saksofonowe
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
dallahpl
Dołączył: 10 Kwi 2012
Posty: 52
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 13:16, 10 Kwi 2012 Temat postu: jak wybierac tonację gry do danej tonacji podkladu muz. |
|
|
Hej bracia i siostry saksofonisci,
Od tygodnia mam saksofon - pochwale sie Yamaha Yas-23;) - no i oczywiscie mam mnostwo pytań.
Na poczatek mam pytanie takie jak w temacie. Jak na razie wiem ze grajac tonacje G (bo na raize tylko te potrafie grac;p), musze wybrac podklad w Bb - ale to wiem od kogos.
Prosilbym Was o wytlumaczenie mi jak dziala ten mechanizm wyboru podkladu do granej tonacji.
Aha jeszcze jedna rzecz: czy kazdy saksofon altowy jest w Fis? i co to dokladnie znaczy? Czy to ze: nienaciskajac zadnej z klap, gramy dzwiek Fis?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
BB.
Dołączył: 21 Lut 2012
Posty: 94
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Wto 13:56, 10 Kwi 2012 Temat postu: |
|
|
Cześć.
Saks nie jest F# tylko Eb. Chodzi o to, że jak grasz C na saksofonie to na fortepianie masz Eb. Kiedy chcesz wybrać tonację saksofonu do określonej na fortepianie to schodzisz o tercję mała w dół (3 półtony) tak jak przy wyjściowym Eb Jeśli chcesz na odwrót to robisz na odwrót podwyższasz o tercję i masz tonację fortepianu. Proste, nie?
Kilka przykładów: Kiedy fortepian gra w C to saks w A. Kiedy fortepian gra w F to saksofon gra w D itd. Mam nadzieję, że rozumiesz. Jak nie to pytaj!
Pzdr.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
rtfgx
Dołączył: 25 Gru 2011
Posty: 59
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 3/5 Skąd: wodzisław śl.
|
Wysłany: Wto 14:11, 10 Kwi 2012 Temat postu: |
|
|
chodzisz ty na teorię dallahpl
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
dallahpl
Dołączył: 10 Kwi 2012
Posty: 52
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 10:10, 11 Kwi 2012 Temat postu: |
|
|
BB. dzieki za odp. Juz wiem o co c'mon.
rtfgx - zaczalem sie jej dopiero uczyc;)
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
dallahpl
Dołączył: 10 Kwi 2012
Posty: 52
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 13:37, 13 Sty 2013 Temat postu: |
|
|
Dzieki programowi Sax Tutor (zarejestrowanemu), poznalem skale blues'owa A ktorej dzwieki to:
c0, eb0, f0, Gb0, G0, Bb1, c1, eb1, f1, Gb1, G1, Bb2, c2 idzie tez to troche dalej, ale -
Z tego co mowisz BB. podklad powinien byc w C, ale brzmi to okropnie. Gdzie robie blad?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
bmvip
Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 1967
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 40 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wejherowo/woj.pomorskie
|
Wysłany: Nie 14:55, 13 Sty 2013 Temat postu: |
|
|
dallahpl napisał: | Dzieki programowi Sax Tutor (zarejestrowanemu), poznalem skale blues'owa A ktorej dzwieki to:
c0, eb0, f0, Gb0, G0, Bb1, c1, eb1, f1, Gb1, G1, Bb2, c2 idzie tez to troche dalej, ale -
Z tego co mowisz BB. podklad powinien byc w C, ale brzmi to okropnie. Gdzie robie blad? |
Skala bluesowa C to:
C,Es,F,F#,G,B. jeśli podkład masz w tonacji C to na alcie masz tonację A, więc skala bluesowa A to: A,C,D,Es,E,G i to oczywiście musi pasować jeśli sax jest nastrojony, a utwór jest bluesem, rock-rollem lub prostym swingiem.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
xtommy
Dołączył: 31 Sie 2010
Posty: 152
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Giżycko / Gdańsk
|
Wysłany: Nie 20:21, 13 Sty 2013 Temat postu: |
|
|
Witam : )
1. Skala bluesowa jest rozbudowaną pentatoniką, a właściwie ma schromatyzowany III i IV stopień.
2. Pentatonika to uproszczona skala minorowa [molowa], a więc tonacje podkładów musisz mieć podanych w moll, lub przełożyć samemu.
Tzn. Podkład w C, może znaczyć C-maj i C-min [dur i mol]. Jeżeli masz podaną tonację mollową np. A-min, to jedziesz z nią tercje małą w dół i masz swoją-saksofonową tonację odpowiadającą. W tym przypadku Fis-min.. Proste.
A drugi przypadek, jeszcze prostszy, wtedy gdy masz podaną tonację majorową np. A-maj, wtedy Twoją saksofonową jest jednoimienna tonacja do minorowej, w tym przypadku A-maj=Fis-min, to saksofonowa Fis-maj.
Podsumowanie..
Pamiętaj że skala bluesowa jest skalą mollową, jednoimienną ze zwykłą gamą mollową, a więc by z niej korzystać interesują Cię tylko tonacje mollowe.
PS Istnieje coś takiego jak pentatonika durowa, ale nie ma co sobie zawracać głowy, to wszystko skale odpowiadające jak dur-mol.. C-a, G-e, D-h itd..
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez xtommy dnia Nie 20:31, 13 Sty 2013, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wojsax
Dołączył: 30 Mar 2010
Posty: 146
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 23:16, 13 Sty 2013 Temat postu: |
|
|
xtommy napisał: |
Pamiętaj że skala bluesowa jest skalą mollową, jednoimienną ze zwykłą gamą mollową, a więc by z niej korzystać interesują Cię tylko tonacje mollowe.
D-h itd.. |
nie zgodzę się z tobą. W tym układzie granie tak jak bmvip powiedział, rockandrolla czy też swingu lub bluesow - strasznie się ogranicza. Skale bluesową doskonale się stosuje do wszystkich akordów dominantowych. Biorąc pod uwagę klasyczny układ bluesa tzn.:
G7|G7|G7|G7|
C7|C7|G7|G7|
D7|C7|G7|D7|
bardzo dobrze zażera skala bluesowa g na wszystkich akordach. Tak samo jest w rythm changes. Ważne jest żeby wiedzieć kiedy jaki dźwięk podeprzeć. pozdro
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
yapann
Dołączył: 27 Lut 2011
Posty: 200
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Trójmiasto
|
Wysłany: Pon 0:22, 14 Sty 2013 Temat postu: |
|
|
BB. napisał: | Kiedy chcesz wybrać tonację saksofonu do określonej na fortepianie to schodzisz o tercję mała w dół (3 półtony) |
proszę o poprawienie mnie, ale składając dziesiątki informacji na necie, złożyam sobie, że należy wejść o sekstę wielką:
np c1 (foretpian) + 9 półtonów = a1 (sax)
- ?
Niejako w pytaniu o tonację nie ma różnicy (i oczywiście znacznie łatwiej jest odliczyć 3 niż 9), natomiast przy transponowaniu czy nie będzie właściwe mówic o sekście ?
dzięki
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez yapann dnia Pon 10:05, 14 Sty 2013, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
xtommy
Dołączył: 31 Sie 2010
Posty: 152
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Giżycko / Gdańsk
|
Wysłany: Pon 2:46, 14 Sty 2013 Temat postu: |
|
|
@wojsax
- G7 : G B D F
- C7 : C E G Bb
- D7 : D F# A C
Gblues : G Bb C C# D F
Skala bluesowa i muzyka bluesowa mają wspólną nazwę, ale grając bluesa ogrywa się akordy. Skala bluesowa w niewielkim stopniu wyczerpuje materiał harmoniczny dominant septymowych, co lepsza w niektórych przypadkach dysonując w bardzo brzydki sposób.. Chociażby tercja G7 z II stopniem skali..
Gwoli ścisłości, Amin = Cmaj, Amaj = F#min, więc siłą rzeczy, pentatoniki możesz użyć zawsze wtedy gdy skali moll.. i dur
Skale, to sprawa wymyślona przez teoretyków mająca ułatwić początki.. napięcia się słyszy, a nie uczy na pamięć.
@yapann
W teorii nie ma mowy o tercji małej w dół, a właśnie sekscie wielkiej w górę, tak jak mówisz.. W praktyce jednak łatwiej skoczyć o 3
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez xtommy dnia Pon 2:56, 14 Sty 2013, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
yapann
Dołączył: 27 Lut 2011
Posty: 200
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Trójmiasto
|
Wysłany: Pon 10:08, 14 Sty 2013 Temat postu: |
|
|
xtommy napisał: | napięcia się słyszy, a nie uczy na pamięć. |
to ja jeszcze poproszę o wyjaśnienie, co to są 'napięcia' (czy to tylko takie nieformalnie określenie..)
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez yapann dnia Pon 10:09, 14 Sty 2013, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
xtommy
Dołączył: 31 Sie 2010
Posty: 152
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Giżycko / Gdańsk
|
Wysłany: Pon 15:49, 14 Sty 2013 Temat postu: |
|
|
@yapann
Napięcia, to często używane i bardzo powszechne pojęcie w muzyce jazzowej i bluesowej. Chodzi tu głównie o świadome dysonanse które "napinają" charmonię, a później rozwiązują się na inny, spokojniej, czy "naturalniej" brzmiący interwał..
Do tych napinających należą: septymy, nony czy tryton..
W przykładzie.. Podstawowym zadaniem akordu dominantowego, czyli akordu durowego z septymą małą.. budowanego na V stopniu skali durowej jest płynne i bardzo naturalne dążenie do toniki, czy akordu tonicznego danej tonacji np:
G7 -> Cmaj7
G7 : G B D F
Cmaj7 : C E G B
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
dallahpl
Dołączył: 10 Kwi 2012
Posty: 52
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 13:17, 25 Lis 2013 Temat postu: |
|
|
Chcialbym ponowic temat, zebym miał jasność.
Jeśli na fortepianie jest X dzwięk, to na Saksofonie trzeba grać w następującej tonacji: ?
Fortepian | Saks
C | A
C# | Bb
D | B
D# | C
E | C#
F | D
F# | D#
G | E
G# | F
A | F#
Bb | G
B | G#
C | A
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez dallahpl dnia Pon 13:18, 25 Lis 2013, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
BB.
Dołączył: 21 Lut 2012
Posty: 94
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Pon 14:08, 25 Lis 2013 Temat postu: |
|
|
prosta sprawa. Jeśli alt jest w stroju Eb, to grając C na saksofonie grasz Eb brzmiące (w stroju C). Jeżeli tenor jest w stroju Bb, to grając C na saksofonie grasz Bb brzmiące. Tzn, że tonację na altcie(in Eb) musisz podwyższyć o tercję mała (3 półtony) i masz tonację fortepianu(in C), a na tenorze(in Bb) obniżyć o sekundę wielką (2 półtony).
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
dallahpl
Dołączył: 10 Kwi 2012
Posty: 52
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 14:34, 25 Lis 2013 Temat postu: |
|
|
BB. Dzięki za (jak zwykle) wspanialy wykładzik z teorii, ale na razie to jest dla mnie za trudne;) raczej chodzilo mi o potwierdzenie tej "mojej" tabelki czy jest słuszna.
Gram na Yamaha YAS-280 - z tej strony [link widoczny dla zalogowanych] wynika ze moj sax gra w wysokim Fis / frontowe F
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez dallahpl dnia Pon 14:36, 25 Lis 2013, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|