|
www.sax.fora.pl forum saksofonowe
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Hawk666
Dołączył: 01 Kwi 2020
Posty: 2
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Śro 0:38, 01 Kwi 2020 Temat postu: Laik szuka nauczyciela. |
|
|
Dzień dobry, to mój pierwszy post na forum, które jednak odwiedzam od pewnego czasu. Moim marzeniem od dawna była gra ma saksofonie. Niedawno sprawilem sobie swój pierwszy instrument, na początek oczywiście budżetowy. Szukam w związku z tym kogoś kto udzielilby mi lekcji, w rozsądnej cenie. Najlepiej Gdańsk
Pozdrawiam
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Menthor30
Dołączył: 14 Lut 2013
Posty: 723
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Łódzkie
|
Wysłany: Śro 7:34, 01 Kwi 2020 Temat postu: |
|
|
Hello, jedyne co Ci teraz pozostaje to nauka przez komunikatory bo osobiście to raczej nie realne w dobie tego co się dzieje dookoła, jest kilku ludzi którzy udzielają lekcji, musisz wyszukać sobie na Fb czy YT, Leszek Nowotarski, Krzysztof Śliwiński, czy Rafał Jędruch, wszyscy są z innej części Polski ale to chyba jedyne rozwiązanie. Mamy tu na forum kolegę ze Śląska który chętnie podejmie się nauki , bo ogłaszał to wielokrotnie ale nie wiem czy działa zdalnie, musisz napisać do niego - ArcusDi. Osoby które podałem akurat w pewien sposób znam i wiem że uczą zdalnie, pewnie takich jest więcej bynajmniej inni nie przychodzą mi do głowy Powodzenia
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Hawk666
Dołączył: 01 Kwi 2020
Posty: 2
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Śro 7:39, 01 Kwi 2020 Temat postu: |
|
|
Dziękuę za odpowiedź Pana Nowotarskiego i Śliwińskiego znam z YT, troszke sie juz w temat wgryzłem. Spróbuję coś podzialać zdalnie, jednak mam nadzieje, ze gdy sytuacja sie uspokoi to znajdzie sie ktos kto chetnie udzieli chociaz podsatwowych lekcji, wskazówek osobiście
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
greg
Dołączył: 09 Lis 2019
Posty: 200
Przeczytał: 20 tematów
Pomógł: 18 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 9:02, 04 Kwi 2020 Temat postu: |
|
|
Jeśli jesteś z Gdańska to najprościej popytać np. w Akademii Muzycznej. Na pewno znajdzie się ktoś, kto sam uczy, albo wie kto uczy na saksie. Oczywiście po tym jak się uspokoi cała ta sytuacja epidemiczna.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez greg dnia Sob 9:06, 04 Kwi 2020, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
ArcusDi
Dołączył: 06 Cze 2019
Posty: 373
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 13 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 0:42, 05 Kwi 2020 Temat postu: |
|
|
greg napisał: | Jeśli jesteś z Gdańska to najprościej popytać np. w Akademii Muzycznej. Na pewno znajdzie się ktoś, kto sam uczy, albo wie kto uczy na saksie. Oczywiście po tym jak się uspokoi cała ta sytuacja epidemiczna. |
Jeśli jakiś wykładowca akademicki uczy na saksofonie ludzi prosto z ulicy to tylko się cieszyć. Najlepiej poszukać kogoś na wydziale jazzu, chociaż mało kto chce uczyć kogoś od zera. Z własnego doświadczenia musiałem sam nauczyć się grać na saksofonie żeby po 3 latach przydzielono mi nauczyciela saksofonu z wydziału jazzu u którego chciałem się uczyć od samego początku. Fajne jest to że jest na tyle dużo filmów i materiałów na YT że można samemu ogarnąć saksofon. Na początku warto tylko wbić sobie raz na zawsze do głowy że powietrze nabieramy przeponą a nie płucami. Jeśli ktoś chce to mogę nagrywać krótkie filmiki na temat podstawowych chwytów, zadęcia, prawidłowego ustawienia aparatu. Potem można przejść do skal, z jakich akordów się składa, jakie są główne triady każdej skali i jakie to ma odniesienie do składników dominant i ich ewentualnych alteracji. Wcześniej nie zapominając o pentatonikach podstawowych.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Teddy
Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 2015
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 102 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 7:24, 05 Kwi 2020 Temat postu: |
|
|
Ja chcę
A poważniej - zachęcam Cię ArcusDi - byś nagrywał takie filmiki.
Chętnie z nich skorzystam, w dowolnej ($$) formule.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Menthor30
Dołączył: 14 Lut 2013
Posty: 723
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Łódzkie
|
Wysłany: Nie 8:59, 05 Kwi 2020 Temat postu: |
|
|
Jestem następnym który skorzysta, też w dowolnej formule jak Teddy ArcusDi do dzieła
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
greg
Dołączył: 09 Lis 2019
Posty: 200
Przeczytał: 20 tematów
Pomógł: 18 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 15:03, 05 Kwi 2020 Temat postu: |
|
|
ArcusDi napisał: |
Jeśli jakiś wykładowca akademicki uczy na saksofonie ludzi prosto z ulicy to tylko się cieszyć. Najlepiej poszukać kogoś na wydziale jazzu, chociaż mało kto chce uczyć kogoś od zera. Z własnego doświadczenia musiałem sam nauczyć się grać na saksofonie żeby po 3 latach przydzielono mi nauczyciela saksofonu z wydziału jazzu u którego chciałem się uczyć od samego początku. |
Nie wiem czy któryś wykładowca akademicki uczy ludzi z ulicy, choć znam takie przypadki z kiedyś tam. Miałem raczej na myśli, że na pewno w akademii można się dowiedzieć choćby od studentów, kto w Gdańsku dobrze uczy. Często w taki sposób też dorabiają sobie filharmonicy.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Marek222
Dołączył: 14 Wrz 2017
Posty: 53
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Dębica
|
Wysłany: Pon 20:22, 06 Kwi 2020 Temat postu: |
|
|
Cytat: | Ja chcę.
A poważniej - zachęcam Cię ArcusDi - byś nagrywał takie filmiki.
Chętnie z nich skorzystam, w dowolnej ($$) formule. |
Ja też chętnie skorzystam.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
ArcusDi
Dołączył: 06 Cze 2019
Posty: 373
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 13 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 23:54, 06 Kwi 2020 Temat postu: |
|
|
Coś pokombinuję
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
ArcusDi
Dołączył: 06 Cze 2019
Posty: 373
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 13 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 22:12, 07 Kwi 2020 Temat postu: |
|
|
Niestety jakość nagrania kiepska więc rezygnuję.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Teddy
Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 2015
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 102 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 7:16, 08 Kwi 2020 Temat postu: |
|
|
Nikt nie mówił, że będzie łatwo - nie zrażaj się.
Jakość wymaga sporego wyposażenia, którego zazwyczaj nie mamy pod ręką.
Powoli, to nie łapanie pcheł...
To się zgromadzi, wypożyczy, czy skorzysta z gotowego po epidemii.
Dla mnie ważna jest droga, jak poznawać litery, składać wyrazy, budować zdania, jak w końcu budować przekaz w języku jazzu.
Potrafisz uczyć - może zacząć od konspektu nauczania: ucznia, klasy, etapów?
Jak pracować z nauką harmonii, a jak ogrywać konkretny utwór.
Od czego zacząć i jaka musi być baza, by zrobić krok dalej?
A droga do jakości nagrania... też wymaga uporu, jak droga do zrozumienia języka jazzu.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
ArcusDi
Dołączył: 06 Cze 2019
Posty: 373
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 13 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 17:02, 08 Kwi 2020 Temat postu: |
|
|
Podstawowe skale w muzyce jazzowej (improwizowanej):
*dźwięk B według nomenklatury amerykańskiej czyli polskie H, polskie B to według nomenklatury amerykańskiej Bb.
1. Durowa C D E F G A B C (1 2 3 4 5 6 7)
2. Dorycka D E F G A B C D (1 2 b3 4 5 6 b7)
3. Moll melodyczny C D Eb F G A B C (1 2 b3 4 5 6 7)
Skala Dorycka to nic innego jak jedna ze skal modalnych leżących na drugim stopniu skali durowej. Na tej skali zbudowana jest pentatonika molowa (1 b3 4 5 b7 – D F G A C) oraz bluesowa pentatonika molowa (1 b3 4 b5 5 b7) przez dodanie jednego dźwięku przejściowego granego na słabej części taktu na „i” (1 i 2 i 4 i). Pentatoniki są bardzo ważne ze względu na ich szerokie zastosowanie w ogrywaniu wszystkich akordów oraz ich progresji.
Moll melodyczny różni się od skali durowej tylko tercją małą Eb. Akord Dm7 różni się od dominanty septymowej D7 tercją małą F
Dm7 – D F A C (1 b3 5 b7)
D7 – D F# A C (1 3 5 b7)
Różnica między DMaj7 (skala durowa) od D7 to septyma wielka C# (D F# A C#)
Ćwicząc akordy i ich progresje starajmy się myśleć o każdym dźwięku jako o konkretnym składniku danego akordu. Widząc akord Dm7 w głowie powinniśmy widzieć od razu cztery jego składniki, jak coś ćwiczę to od razu w głowie (nawet podświadomie) widzę 1 b3 5 b7. Z czasem zaczniecie widzieć dźwięki nienależące do dźwięków głównych akordu takich jak 9 11 13 wraz z ich alteracjami w czasie rzeczywistym podczas ćwiczenia czy też improwizacji. Ułatwi to z czasem ogrywanie dźwięków akordowych, używając dźwięków przejściowych i pełna świadomość czy dany dźwięk wykorzystywany do ogrywania jest dźwiękiem diatonicznym, należącym do skali głównej na którym jest zbudowany dany akord, czy też nie.
Składniki które wymieniłem powyżej: 9 11 13 to tak zwane Upper structures (kolory). Jednym z moich ulubionych ćwiczeń to granie akordów od ich prymy aż do nony:
Dla Dm7 – D F A C E (b3 5 b7 9), w ten sam sposób można ćwiczyć progresje II V I które występują w ponad 80% wszystkich standardów jazzowych. Największym ciążeniem w muzyce jazzowej i nie tylko jest rozwiązanie V7 na tonikę I.
Przykład II V7 I dla tonacji C dur:
Dm7 G7 CMaj7
Ćwiczenie 1. Ogrywanie akordów od ich prym aż nony co drugi dźwięk w górę i w dół aż do ich tercji (arpeggio)
https://www.sax.fora.pl/viewimage.php?i=77
Ćwiczenie 2. Ogrywanie akordu Dm7 (backingtrack) używając pentatoniki: D moll, D moll bluesowej, E moll oraz dodawanie do pentatoniki D molowej takich składników jak 9 (E) oraz 6 (B). Można też nakładać na siebie pentatonikę D moll i E moll dzięki czemu w naturalny sposób zaczniemy grać kolory akordu Dm7. W poniższym nagraniu dodałem też substytut trytonowy czyli pentatonikę Ab moll graną w dół. W dalszej części nagrania zaczynam ogrywać dźwięki pentatoniki D moll używając do tego celu passing notes po prymie, tercji małej, kwincie i septymie.
https://www.youtube.com/watch?v=VFdbqz0RfUs
Post został pochwalony 1 raz
Ostatnio zmieniony przez ArcusDi dnia Pią 23:53, 10 Kwi 2020, w całości zmieniany 5 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Teddy
Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 2015
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 102 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 21:19, 08 Kwi 2020 Temat postu: |
|
|
Wyszło przecież świetnie.
Zwyczajem zawodowym zrzuciłem tą lekcję na zasoby lokalne - i co mnie zaskoczyło - filmik puszczany z lokalnego ma dużo lepszą jakość, dźwięku też.
Jutro to ogrywam.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
ArcusDi
Dołączył: 06 Cze 2019
Posty: 373
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 13 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 22:17, 08 Kwi 2020 Temat postu: |
|
|
Teddy napisał: | Wyszło przecież świetnie.
Zwyczajem zawodowym zrzuciłem tą lekcję na zasoby lokalne - i co mnie zaskoczyło - filmik puszczany z lokalnego ma dużo lepszą jakość, dźwięku też.
Jutro to ogrywam. |
Musiałem użyć innego fona do nagrywania żeby to jakoś brzmiało więc jako materiał szkoleniowy jest ok. Może spróbuję coś ponagrywać w otwartej przestrzeni żeby dźwięk lepiej się rozchodził. Możesz też zapodać co Cię jeszcze interesuje to w miarę własnych umiejętności postaram się to ogarnąć. Może zrobić lekcję jakie ćwiczenia pozwolą nam na gruntowne przygotowanie się do ogrywania II V7 I oraz szybszą i trafniejszą analizę kawałków jazzu gigantów tego gatunku?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|