Forum www.sax.fora.pl Strona Główna www.sax.fora.pl
forum saksofonowe
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

tonacje (i # czy b)
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.sax.fora.pl Strona Główna -> Forum dla początkujących
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
yapann




Dołączył: 27 Lut 2011
Posty: 200
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Trójmiasto

PostWysłany: Pon 20:54, 21 Sty 2013    Temat postu: tonacje (i # czy b)

To pytanie może należeć do mało praktycznych, ale z ciekawości pozwolę sobie przynudzić:

Otóż do dziś sądziłam, że każdy utwór jest w jednej okrślonej tonacji.

Jednak na przykładzie konkretnego wybranego utworu, nie wiem czy tonacja zmienia się w poszczególnych jego częściach, czy też są to wstawki takie w ogóle 'kombinowne' (pojawiają się obok siebie nuty nie należące wspólnie do jednej gamy) - jak zapisać taki utwór? czy jakoś oznacza się zmianę tonacji. czy po prostu stosownie daje się #/b i tyle?

(no i wtedy czy np. F# czy Gb)...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Teddy




Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 2015
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 102 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 21:40, 21 Sty 2013    Temat postu:

Oj przyjmij, że utwór to dźwięki (o różnej wysokości, głośności i czasie trwania) ułożone w odpowiedniej kolejności. Na tym etapie teoria Cię pokona.
Chcesz zostać saksofonistką - graj, teoria powoli się pojawi, na tyle ile będzie potrzebna, łącznie z rozróżnieniem fis od ges.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
yapann




Dołączył: 27 Lut 2011
Posty: 200
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Trójmiasto

PostWysłany: Pon 21:51, 21 Sty 2013    Temat postu:

jeśli da się odpowiedzieć na pytanie bez odniesienia do statusu pytającego (ewentualnie naprostować pytanie) to czemu nie odpowiedzieć?...

tak często piszecnie że tak i siak 'się nie da' / nie powinno / i że to błąd / itp
- jeśli widza nie będzie użyteczna dziś to będzie użyteczna jutro

nie wiem co robić z przekazami, że dziś mi się to nie przyda. Jeśli pytanie mogło się urodzić, to będzie poszukiwana odpowiedź - ew. próby na innych forach itp

Nie każdy chodzi szlakiem.

SKY IS THE LIMIT!


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
qubassek




Dołączył: 18 Kwi 2011
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 22:21, 21 Sty 2013    Temat postu:

To jest bardzo skomplikowane pytanie, niektóre utwory są w jednej tonacji, czasem nawet tylko na dwóch akordach, niektóre korzystają z wtrąceń, inne modulują, a są i takie utwory które korzystają z innych skal niż dur i moll.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Teddy




Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 2015
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 102 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 22:30, 21 Sty 2013    Temat postu:

Ależ wymyśliłaś, że niby jakiś status Smile

Melodia pojawiła się w głowie człowieka i ją zaśpiewał. Tak powstałą muzyka.

Próbuje się to ubierać w teorię: skale, gamy i takie tam mądrości. Tylko, że żaden superkomputer ściśle stosujący się do tych zasad nie potrafi zagrać Chopina.
Ale jest jakaś teoria i masz rację, że warto byłoby ją znać. Tyko prawdę mówiąc, nawet nie ma do niej dobrego podręcznika. Możesz zacząć od Wesołowskiego "Zasady muzyki" - ministerialny podręcznik szkół muzycznych II stopnia, ale też nie rób tego sama, bo tam jest trochę nieścisłości, nawet w zakresie skal molowych.
Sam nie wiem, jak zacząć z tą teorią...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
yapann




Dołączył: 27 Lut 2011
Posty: 200
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Trójmiasto

PostWysłany: Pon 23:04, 21 Sty 2013    Temat postu:

Teddy napisał:
Melodia pojawiła się w głowie człowieka i ją zaśpiewał. Tak powstałą muzyka.

i chwała mu za to

traktuję teorię wyłącznie jako narzędzie przekazu

grania potrzebny jest muzyk i _ewentualnie instrument (jeśli chcemy coś bardziej zmaterializowanego, niż zaśpiewać w myślach :p), no i potrzebne lub pomocne będzie źródło inspiracji - dowolnego rodzaju (w najgorszym przypadku - kartka z brrrrr nutami Cool )

Z resztą dotąd unikałam (skutczeni) edukacj muzycznej - ale od kiedy instrument w dom - nie wyobrażam sobie nie nabrać pojęcia o większości z tego co może mnie zaprowadzić do przygody z Muzyką. (i też porozumienia z innymi w tej podróży).

Skoro mogę coś wstępnie 'obczaić' z pomocą netu i innych - to czemu mam tracić cenny czas u nauczyciela. Nuczyciel i tak pewnie zastosuje stosowne egzorcyzmy jak coś przekombinuję (co do czego nie ma wątpliwości Wink
(z reztą może dzięki temtu nie osiwieje przeze mnie i mój zestaw 'dlaczegów', 'jaków' i 'poców'.). ..Mam nadzieję że Wy też nie ... Smile

z góry dziękuję i przepraszam za usterki.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Teddy




Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 2015
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 102 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 23:28, 21 Sty 2013    Temat postu:

Wpisz sobie, gdzie mieszkasz, to może spotkasz się na kawie z sąsiadką/sąsiadem z Forum i pogadacie o teorii. Bo ta teoria to dziesiątki zasad i setki odstępstw od tych zasad. Jestem matematykiem i dużo czasu potrzebowałem by zrozumieć, dlaczego ten sam dźwięk częściej nazywa się fis, a rzadziej ges, a czasem jeszcze inaczej, na odpowiedź, czy pryma zwiększona jest sekundą zmniejszoną. Teoria muzyki to próba wytłumaczenia niewytłumaczalnego, choć niedoskonała to dość udana. I jak samą muzykę, jej teorię bardziej się odczuwa niż opisuje.

Pytaj... pytaj...
Nie Twoje pytania sprawiają kłopot, to dobre pytania - tylko nie zawsze łatwo na nie odpowiedzieć.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
yapann




Dołączył: 27 Lut 2011
Posty: 200
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Trójmiasto

PostWysłany: Wto 8:35, 22 Sty 2013    Temat postu:

: ) no to teraz mnie zupełnie zaintrygowało - jednak fis i ges się odróżnia .. (?)
no nie znęcaj się proszę : ) mów/pisz/śpiewaj na czym to polega
domniemam, że nie chdozi o różnice w częstotliwości .. (?)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Teddy




Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 2015
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 102 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 13:23, 22 Sty 2013    Temat postu:

Jeżeli w pewnym układzie teoretycznym A występuje dźwiek g na stopniu X, a inny układ teoretyczny B powstaje przez obnizenie o pół tonu stopnia X układu A - to wówczas na X stopniu układu B będzie dźwiek ges.

Podobnie w sytuacji podniesienia f o pół tonu powstanie dźwięk fis.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
yapann




Dołączył: 27 Lut 2011
Posty: 200
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Trójmiasto

PostWysłany: Wto 16:48, 22 Sty 2013    Temat postu:

he, dyskusja rzeźnicka - wybaczcie nam
ale moje pytanie dotyczy bardziej takie zadania:

mamy układ (nazwijmy go B) z dźwiękami o określonych wysokościach (dla 'ułatwienia' - podanych częstotliwościami). Podaj nazwy dźwięków (w notacji jak w zadaniu powyżej) na każdym stopniu tego układu.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Teddy




Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 2015
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 102 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 23:11, 22 Sty 2013    Temat postu:

Układ w dużym uproszczeniu może być skalą dur czy moll, czyli określeniem zasad w szeregu dźwięków. Historycznie skale kościelnie - poczytaj. Skala - sposób uporządkowania, gama - uporządkowane od określonego dźwięku, tonacja - bardzo ogólny opis materiału dźwiękowego.
Każdy dźwięk w układzie ma określone znaczenie - poczytaj tonika, sub i dominanta. I chodzi o współbrzmienie dźwięków, nie ich częstotliwość (czytałaś o teorii dźwięku???)

Czy ktoś z północy (Mirek) pomoże mi z tą zakochaną kobitą?
Bosz gdybym chociaż był kultowym saksem....


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
yapann




Dołączył: 27 Lut 2011
Posty: 200
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Trójmiasto

PostWysłany: Wto 23:32, 22 Sty 2013    Temat postu:

ojej no .......
: )


ah no ale patrz jak sprytnie mi tu umykasz przed odpowiedzią na pytanie wyjściowe: więc czyli fis czy ges ?

Podwójne oznaczenie jednego dźwięku pozostanie dla mnie sztuczne i nadmiarowe, tak długo jak nie zrozumiem idei tej dwoistości.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Teddy




Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 2015
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 102 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 15:13, 23 Sty 2013    Temat postu:

Brzmieniowo, czyli w Hz, fis i ges to te same dźwięki. Znaczeniowo już nie, stąd różne nazwy: fiz oznacza dźwięk f podniesiony o pół tonu, a ges dźwięk g obniżony o pół tonu.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
yapann




Dołączył: 27 Lut 2011
Posty: 200
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Trójmiasto

PostWysłany: Śro 15:54, 23 Sty 2013    Temat postu:

to dla mnie trochę definiować półpiętro - że jak zejdę z trzecieg o pół pętra albo wejdę z drugiego o pół pętra - to będę na jednym poziomie, choć będą się one mogły różnie nazywać : )

Oczywiście - (mimo ze nie wiem którą wersję w jednym utworze zapisywanym ze słuchu mam użyć) - sprawa ogóle zrozumiała. Dzięki.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
xtommy




Dołączył: 31 Sie 2010
Posty: 152
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Giżycko / Gdańsk

PostWysłany: Śro 21:05, 23 Sty 2013    Temat postu:

FIS = GES

Kiedy fis kiedy ges?

Trzeba rozróżnić gamy krzyżykowe i bemolowe.. np.

G-maj - G A B C D E F# G

Db-maj - Db Eb F Gb Ab Bb C Db

Dźwięk ten sam, nazwa różna.. Czysta teoria.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.sax.fora.pl Strona Główna -> Forum dla początkujących Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin