|
www.sax.fora.pl forum saksofonowe
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
CHESTER
Dołączył: 29 Gru 2012
Posty: 803
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 14 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany: Śro 0:17, 20 Lut 2013 Temat postu: |
|
|
zamiast klepać teorię itp. zacznijcie grać bo bez tego nawet najlepsza teoria wam nie pomoże
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Albattros
Dołączył: 08 Maj 2011
Posty: 225
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: praszka
|
Wysłany: Śro 10:48, 20 Lut 2013 Temat postu: |
|
|
grając źle sam sobie człowiek szkodzi. trzeba wiedzieć zanim zacznie się eksperymentować nad zadęciem o co w tym wszystkim chodzi, na czym się opierać, co jest dobre a co złe. Myślałem, że to jest oczywiste...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
CHESTER
Dołączył: 29 Gru 2012
Posty: 803
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 14 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany: Śro 16:42, 20 Lut 2013 Temat postu: |
|
|
Albatros a jakie rzeczy można robić źle grając na saksie? - pytam tak z ciekawości bo dla mnie saksofon to czarna magia
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Albattros
Dołączył: 08 Maj 2011
Posty: 225
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: praszka
|
Wysłany: Śro 22:56, 20 Lut 2013 Temat postu: |
|
|
teoretycznie wszystko. od dmuchania w rurę, przez układ ust, po trzymanie saksofonu. Palce,buzia, praca przepony - wszystko to jest w pewien sposób określone.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
CHESTER
Dołączył: 29 Gru 2012
Posty: 803
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 14 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany: Śro 23:31, 20 Lut 2013 Temat postu: |
|
|
Albattros czyli adaptacja na nic się zda?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Albattros
Dołączył: 08 Maj 2011
Posty: 225
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: praszka
|
Wysłany: Czw 13:01, 21 Lut 2013 Temat postu: |
|
|
adaptacja z czego na co?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
CHESTER
Dołączył: 29 Gru 2012
Posty: 803
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 14 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany: Czw 18:07, 21 Lut 2013 Temat postu: |
|
|
Albattros bez komentarza
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Albattros
Dołączył: 08 Maj 2011
Posty: 225
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: praszka
|
Wysłany: Pią 0:02, 22 Lut 2013 Temat postu: |
|
|
może wyrazisz się w końcu jasno? co masz na myśli pisząc adaptacja?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
yapann
Dołączył: 27 Lut 2011
Posty: 200
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Trójmiasto
|
Wysłany: Pon 22:45, 25 Mar 2013 Temat postu: |
|
|
Czytając cały nieskończony wątek - to wszystko co piszecie o dolnej wardze niezmiernie wiele powiedziało mi .. o WAS ; ppp
(o wargę nie pytam, bo nie umiem utrzymać dźwięku na wywiniętej :/ pewnie mam za wątłą albo co, bez drobnego wspomania zębami jest od fatalnie w dół.
I choć nie mam raczej przygryzionej - po konkretniejszym ćwiczeniu mam prawie bąbel na 'froncie' wargi
(a nie jest to 5 godzin grania - ale powiedzmy 4x po 25 min i więcej niż drugie tyle przerw pomiędzy). jak tak dalej pójdzie to będę musiała sobie usta zaimpregnować albo co ; ]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
bmvip
Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 1967
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 40 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wejherowo/woj.pomorskie
|
Wysłany: Pon 22:53, 25 Mar 2013 Temat postu: |
|
|
yapann napisał: | Czytając cały nieskończony wątek - to wszystko co piszecie o dolnej wardze niezmiernie wiele powiedziało mi .. o WAS ; ppp
(o wargę nie pytam, bo nie umiem utrzymać dźwięku na wywiniętej :/ pewnie mam za wątłą albo co, bez drobnego wspomania zębami jest od fatalnie w dół.
I choć nie mam raczej przygryzionej - po konkretniejszym ćwiczeniu mam prawie bąbel na 'froncie' wargi
(a nie jest to 5 godzin grania - ale powiedzmy 4x po 25 min i więcej niż drugie tyle przerw pomiędzy). jak tak dalej pójdzie to będę musiała sobie usta zaimpregnować albo co ; ] |
Masz po prostu za twardy stroik
Wywinięta warga jest tylko uszczelnieniem i zasadniczo nie ma nic do utrzymania dźwięku
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
All
Dołączył: 27 Gru 2011
Posty: 74
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 23:15, 25 Mar 2013 Temat postu: |
|
|
bmvip napisał: |
Wywinięta warga jest tylko uszczelnieniem i zasadniczo nie ma nic do utrzymania dźwięku |
Ciekawa teoria , można prosić o rozwinięcie?
Dla mnie dolna warga to kluczowy element w kształtowaniu zadęcia i w ogóle w grze na saksofonie!
- jej położenie (przód tył) wpływa bardzo wyraźnie na ostrość dźwięku, liczbę alikwotów i łatwość ich wydobycia , dźwięczność , ostrość , matowość , łatwość wydobycia piano/forte - dźwięki slap
- napięcie/ ściśnięcie/rozluźnienie - wpływa na wysokość dźwięku ( wibrato obniżenie. podwyższenie wysokości intonację)
PS. Jestem tylko amatorem i to są moje subiektywne doznania i opinie.
Staram się jak najjaśniej opisać co czuję podczas grania, wiele aspektów nie da się ująć słowami.
Również możliwe jest , że ktoś zupełnie to inaczej odczuwa - i to jestem w stanie zrozumieć
pozdrawiam
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez All dnia Wto 0:07, 26 Mar 2013, w całości zmieniany 4 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
bmvip
Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 1967
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 40 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wejherowo/woj.pomorskie
|
Wysłany: Wto 0:33, 26 Mar 2013 Temat postu: |
|
|
All napisał: | bmvip napisał: |
Wywinięta warga jest tylko uszczelnieniem i zasadniczo nie ma nic do utrzymania dźwięku |
Ciekawa teoria , można prosić o rozwinięcie?
Dla mnie dolna warga to kluczowy element w kształtowaniu zadęcia i w ogóle w grze na saksofonie!
- jej położenie (przód tył) wpływa bardzo wyraźnie na ostrość dźwięku, liczbę alikwotów i łatwość ich wydobycia , dźwięczność , ostrość , matowość , łatwość wydobycia piano/forte - dźwięki slap
- napięcie/ ściśnięcie/rozluźnienie - wpływa na wysokość dźwięku ( wibrato obniżenie. podwyższenie wysokości intonację)
PS. Jestem tylko amatorem i to są moje subiektywne doznania i opinie.
Staram się jak najjaśniej opisać co czuję podczas grania, wiele aspektów nie da się ująć słowami.
Również możliwe jest , że ktoś zupełnie to inaczej odczuwa - i to jestem w stanie zrozumieć
pozdrawiam |
To nie teoria, a bardziej praktyka Można zagrać pełną skalę saksofonu oraz wszystkie alikwoty bez jakiejkolwiek zmiany naprężenia wargi o wszystkim co piszesz decyduje przepona i strumień powietrza (skupiony,lub szeroki).
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
All
Dołączył: 27 Gru 2011
Posty: 74
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 1:24, 26 Mar 2013 Temat postu: |
|
|
Właśnie o to chodzi , że trzeba tą wargę równo trzymać Więc jak można równo i strojnie grać skoro "warga nie wpływa na utrzymanie dźwięku" no jak nie wpływa jak wpływa
"No jak nie jak tak"
Pozdrawiam , może bredzę bo późna pora
Może ktoś jeszcze się wypowie w tej sprawie ?
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez All dnia Wto 1:40, 26 Mar 2013, w całości zmieniany 6 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Teddy
Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 2015
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 102 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 8:25, 26 Mar 2013 Temat postu: |
|
|
yapann napisał: | Czytając cały nieskończony wątek - to wszystko co piszecie o dolnej wardze niezmiernie wiele powiedziało mi .. o WAS ; ppp
|
All, myslisz, że ktoś po takim tekscie odważy się coś napisać?
Muzyka, wrażliwość kojarzy mi się bardziej z humanizmem, niż inżynierią.
Jednak powstawanie dźwięku, nawet w saksofonie, jest zjawiskiem czysto fizycznym.
Dźwiek powstaje bezpośrednio w wyniku drgań stroika. Drgania stroika, czyli wychylenia w górę i w dół ograniczane są twardością (sprężystością) i fizycznymi granicami zakresu drgań. Od góry fizyczną granicą drgań jest powierzchnia ustnika, od dołu fizycznym ograniczeniem drgań jest dolna warga.
Dla muzyka humanisty fizyka zawsze była wrogiem, matematyk, czy inżynier ma fizykę we krwi. Drgania stroika kojarzą się z tysiącami zadań różnie obciążanych i podpieranych belek na przedmiotach z wytrzymałości i konstrukcji. I tysiącami pomysłów, jak to dodatkowe podparcie dolną wargą wykorzystać do kształtowania dźwieku.
Oczywiście dolną wargę można wykorzystać wyłącznie do uszczelnienia i niemal całkowicie wyeliminować jej wpływ na kształtowanie dźwieku. Tylko żaden inżynier nie zmarnuje tak doskonałego narzędzia, ani żaden muzyk nie zrezygnuje z tak świetnego środka wyrazu.
Dolna warga jest równie ważna w kształtowaniu dźwięku, jak sam ustnik.
Nie ma co porównywać, które ważniejsze.
Pozostałe elementy to również fizyka. Drgania stroika ograniczane są nie tylko fizycznie przez stroik i dolna wargę. Stroik nie drga w próżni i istotny wpływ na jego drgania ma opór powietrza (celowo odwracam podmiotowość). Z jednej strony drgań to powietrze w komorze ustnika, fajce i korpusie instrumentu (i to jest właściwy podmiot), z drugiej powietrze w jamie ustnej, krtani, płucach zamkniętych sztywnością przepony. I tu praca przepony i krtani na kształtowanie dźwięku jest równie ważna jak zamykanie i otwieranie klap.
Patrząc od strony regulacyjnej - zakres wpływu otwarcia/zamknięcia klapy jest wielokrotnie wiekszy niż zakres wpływu najlepiej wytrenowanej krtani i przepony. W zakresie fizycznych "zderzaków" drgającego stroika do regulacji pozostaje nam dolna warga, albo szybkie zmiany ustnika
Dla inżynierów ponadmagisterskich popularne jest zadanie modelowania matematycznego ludzkiego organu mowy. Jest to potrzebne dla komputerowych procesorów mowy, rozpoznawania mówcy. Podobnie można zbudować matematyczny model saksofonu i to praktycznie się robi, bo teoria barwy oparta na 16 alikwotach dawno odeszła do lamusa. Nawet badając jakość energii elektrycznej w gniazdku analizuje się 50 harmonicznych. Myślę, że dla wielkich model saksofonisty nie będzie problemem i spokojnie wyobrażam sobie programik, który z próbki dźwięku zidentyfikuje osobę, która to coś zagrała. Wystarczy wydobyć kilka cech anatomicznych - Orwell już to przewidział
Dlatego zamiast wdawać się w pieniackie dyskusje o wyższości Świąt, rozrywki czy klasyki, może lepiej przez chwile się zastanowić, pomysleć, mieć własne zdanie, a nie przeklejać wyświechtane slogany.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
yapann
Dołączył: 27 Lut 2011
Posty: 200
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Trójmiasto
|
Wysłany: Wto 16:47, 26 Mar 2013 Temat postu: |
|
|
bmvip napisał: | Można zagrać pełną skalę saksofonu oraz wszystkie alikwoty bez jakiejkolwiek zmiany naprężenia wargi |
dla mnie jest niemal oczywiste, że wiele sprzeczności we wnioskach różnych osób są pozorne -
jak ktoś świetnie gra to mu pewnie warga 'nie drgnie'
Czy jak niosę siatkę w ręce albo myję zęby to czy używam brzucha? się dopiero okazuje jak się nadwyręży brzuch (np mając potężne zakwasy można się zdziwić jakie mięśnie biorą udział w różnych 'odległych' czynnościach, normalnie się tego nie czuje).
ja tam w każdym razie na obecnym etapie trzymam dźwięk na stroiku 'wszytkimi organami'.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|