|
www.sax.fora.pl forum saksofonowe
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
rela18
Dołączył: 24 Wrz 2011
Posty: 107
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Czw 19:44, 16 Sty 2014 Temat postu: Blues- improwizacja i skala bluesowa |
|
|
Jak w temacie, proszę was koledzy o pomoc.
Blues to jeden z głównych gatunków w jakich gra sax. Mnie interesują głównie jazz i blues. Mam dobry dość słuch, potrafię coś tam improwizować ale bardzo nie wiem na czym polega ta skala bluesowa.
Wikipedia mówi, a raczej pisze:
[link widoczny dla zalogowanych]
Dla mnie to jest trochę nie logiczne, no bo jak gramy z tonacji D-dur na saxie to tam nie ma dźwięku gis.. więc co on tutaj robi ? gdyby mógł ktoś to wytłumaczyć byłbym na prawdę wdzięczny
O pentatonice czytałem i ćwiczę jak na razie na wszystkich tonacjach taki układ, np z D to : d e f# a h d, dobrze to ćwiczę, czy powinienem jakiś inny ? jakie Wy ćwiczycie ?
Z góry dzięki, wiele byście mi pomogli ))
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
CHESTER
Dołączył: 29 Gru 2012
Posty: 803
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 14 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany: Czw 20:34, 16 Sty 2014 Temat postu: |
|
|
Post został pochwalony 1 raz
Ostatnio zmieniony przez CHESTER dnia Nie 16:00, 13 Kwi 2014, w całości zmieniany 3 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
pawelsax
Dołączył: 29 Lis 2011
Posty: 78
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Czw 20:35, 16 Sty 2014 Temat postu: |
|
|
Skala blusowa składa się z dzwięków które po prostu powinny pasować do granego akordu. Dzwięki które dysonują nadają po prostu bardziej alterowane, jazzowe brzmienie. Gdybyśmy grali tylko dzwięki skal durowych i pentatoniki we wszystkich utworach, wszystko by było grzeczne.
Dzwięk gis można wytłumaczyć tym że jest to alterowana (obniżona) kwinta akordu.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
pawelsax
Dołączył: 29 Lis 2011
Posty: 78
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Czw 20:38, 16 Sty 2014 Temat postu: |
|
|
CHESTER napisał: | bo jest to obniżona kwinta zmieniona enharmonicznie i uważana przez niektórych muzyków jako trzecia blue note |
Nie jest to dzwięk zmieniony enharmonicznie. Enharmonicznie dzwięk gis można zapisać jako as, albo dzwięk f można zapisać jako eis itd.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
CHESTER
Dołączył: 29 Gru 2012
Posty: 803
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 14 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany: Czw 20:40, 16 Sty 2014 Temat postu: |
|
|
za dużo ćpania xd - chodzi o mnie
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
CHESTER
Dołączył: 29 Gru 2012
Posty: 803
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 14 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany: Czw 20:41, 16 Sty 2014 Temat postu: |
|
|
pawelsax napisał: | CHESTER napisał: | bo jest to obniżona kwinta zmieniona enharmonicznie i uważana przez niektórych muzyków jako trzecia blue note |
Nie jest to dzwięk zmieniony enharmonicznie. Enharmonicznie dzwięk gis można zapisać jako as, albo dzwięk f można zapisać jako eis itd.
|
Paweł ale jak kwinta jest obniżona to jest to as a nie gis? - albo mi się coś p****. Za wyjaśnienie dziękuję
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
CHESTER
Dołączył: 29 Gru 2012
Posty: 803
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 14 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany: Czw 20:45, 16 Sty 2014 Temat postu: |
|
|
dla mnie obniżony dźwięk A w tym przypadku kwinta to as a nie Gis - dlatego dla mnie to jest zmienione enharmonicznie chyba że mi się na prawdę już coś p****
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
CHESTER
Dołączył: 29 Gru 2012
Posty: 803
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 14 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany: Czw 20:50, 16 Sty 2014 Temat postu: |
|
|
pawelsax napisał: | Skala blusowa składa się z dzwięków które po prostu powinny pasować do granego akordu. Dzwięki które dysonują nadają po prostu bardziej alterowane, jazzowe brzmienie. Gdybyśmy grali tylko dzwięki skal durowych i pentatoniki we wszystkich utworach, wszystko by było grzeczne.
Dzwięk gis można wytłumaczyć tym że jest to alterowana (obniżona) kwinta akordu. |
Jeszcze raz przeczytałem to co powyżej i jak czytam alterowane brzmienie to mogę śmiało stwierdzić że p**** - Pozdrawiam
Wiem czepiam się ale potrafisz grać więc szacun
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez CHESTER dnia Czw 20:52, 16 Sty 2014, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
rela18
Dołączył: 24 Wrz 2011
Posty: 107
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Czw 23:25, 16 Sty 2014 Temat postu: |
|
|
3,2,1,1,3,2
Czyli:
D: d f g g# a c d
E: e g a Bb h d e
G: g Bb c c# d f g
C: c d# f f# g Bb c
Dobrze ? w jakich tonacjach się gra najczęściej?
I teraz: np Blusa gramy w D to do tego będą też pasować dźwięki z D-duru, czy tylko te ze "skali bluesowej"?
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez rela18 dnia Czw 23:35, 16 Sty 2014, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
jacob13th
Dołączył: 13 Cze 2013
Posty: 142
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Nowy Sącz/Kraków
|
Wysłany: Pią 10:34, 17 Sty 2014 Temat postu: |
|
|
Na chłopski rozum:
Skala bluesowa, to pentatonika molowa z dodanym trytonem (kwarta zwiększona). Czyli przykładowo, grając od dźwięku d, mamy:
pentatonika: d f g a c
skala bluesowa: d f g gis a c
Patrząc z innej strony:
Dźwięki pentatoniki molowej d pokrywają się z dźwiękami pentatoniki durowej F, stąd można powiedzieć, że grając w tonacji F-dur używamy pentatoniki d (gdzie jako d rozumiem dźwięk toniczny/podstawowy).
Teraz możesz przemyśleć sobie, jaką skalę bluesową (w zasadzie pentatonikę) musisz grać, aby pasowała do tonacji D-dur
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez jacob13th dnia Pią 10:35, 17 Sty 2014, w całości zmieniany 3 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Żubr
Dołączył: 20 Maj 2013
Posty: 980
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 12:29, 17 Sty 2014 Temat postu: |
|
|
rela18 napisał: |
I teraz: np Blusa gramy w D to do tego będą też pasować dźwięki z D-duru, czy tylko te ze "skali bluesowej"? |
hm... ja bym polecał ogrywać akordy, a w blusie raczej nie ma jednego akordu np. D :p a to czym ogrywasz to temat rzeka z tego, co mi nauczyciel mowil ostatnio. Ja np jak gram bluesa to np. akord C dur, ogrywam w c-dur. ale jak już masz większe pojęcie, to możesz rozbudowywać harmonie, ogrywać akordy innymi skalami, innymi patentami... ale do tego trzeba wiedzy. dla też nigdy się nie zgodze z tym, że "muzyke trzeba czuć, wiedza jest nie ważna" : )
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Żubr dnia Pią 13:08, 17 Sty 2014, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
rela18
Dołączył: 24 Wrz 2011
Posty: 107
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 14:19, 17 Sty 2014 Temat postu: |
|
|
Czyli jeśli np zespół gra bluesa z G to ja gram(na alcie) z E i ogrywam dźwięki e g a Bb h d e takk ?
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez rela18 dnia Pią 14:53, 17 Sty 2014, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Żubr
Dołączył: 20 Maj 2013
Posty: 980
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 22:12, 17 Sty 2014 Temat postu: |
|
|
jak bluesa z g ? nie ma jednego akordu w bluesie chyba
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
jacob13th
Dołączył: 13 Cze 2013
Posty: 142
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Nowy Sącz/Kraków
|
Wysłany: Sob 9:08, 18 Sty 2014 Temat postu: |
|
|
Koledze chodzi o zagrywkę w danym momencie, czyli kiedy band gra kawałek w G i akurat występuje ten akord toniczny. rela18 przeczytaj jeszcze raz co napisałem o pentatonikach, bo nadal nic nie łapiesz.
Jeżeli band gra w G, to Ty owszem grasz w E, bo to normalne przy instrumentach transponujących, ale jeśli chcesz stosować skalę bluesową, to naturalnie brzmiącą w tym przypadku skalą jest (nazywając je dźwiękami tonicznymi) cis. Myślę, że wytłumaczyłem to w miarę rozsądnie w poprzednim swoim poście. Chcąc grać skalę bluesową ćwicz wcześniej pentatoniki.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Teddy
Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 2015
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 102 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 10:19, 19 Sty 2014 Temat postu: |
|
|
Blues to nie tylko skala. Równie ważny jest rytm, czucie swingu i progresja budująca i rozwiązująca napięcie. Grając solówki trzeba również podążać za tym napięciem
Polecę rela18 książkę Jeffa Harringtona - "Blues Improvisation Complete".
Jak znam życie, po tygodniu ćwiczeń załapie tą "blue note" dodaną w pentatonice molowej i zacznie wygrywać kawałki standardów.
PS
CHESTER, poprawiłem nieco Twój język, by go dostosować do powagi Forum.
Post został pochwalony 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|