![Forum www.sax.fora.pl Strona Główna](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/logo_phpBB.gif) |
www.sax.fora.pl forum saksofonowe
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Teddy
Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 2015
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 102 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 21:17, 28 Lis 2014 Temat postu: [jazz corner] granie na funtach |
|
|
Do dyskusji pewien sposób na rozgrywanie utworu od strony harmonicznej, czyli czymś co nazywam graniem na funtach (akordach), a co wzbogacone własną inwencją i kreatywnością stanowi podstawę improwizacji.
1. Zaczynam od wyboru utworu. Najlepiej jak to coś co obija się w mojej głowie, co sobie nucę i jest mi miłe. Wybór padł na „Summertime” Gerschwina.
2. Słucham sobie różnych wykonań, coś nawet poczytam, że to z musicalu, że kołysanka, youtube jest rewelacyjnym podpowiadaczem:
http://www.youtube.com/watch?v=O7-Qa92Rzbk
http://www.youtube.com/watch?v=ixdJLXDT_QM
http://www.youtube.com/watch?v=lnXLVTi_m_M
http://www.youtube.com/watch?v=URBApkNWYRg
http://www.youtube.com/watch?v=bn5TNqjuHiU
3. Jeżeli nadal ma to być „Summertime” szukam nut z podkładem. Tu zawsze nie do przecenienia jest Aebersold, Summertime znajduję w zeszytach 25 i 54.
4. Analizuję nuty i zauważam, że zapis jest dużo prostszy, gdy dodam dwa krzyżyki przy kluczu. Jazzmani nie potrzebują znaków przykluczowych, dla mnie one są jednak ułatwieniem. Mój zapis Summertime będzie wyglądał następująco:
5. Teraz pora na harmonię. Robię sobie ściągawkę z akordów i kojarzonych z nimi skalami. Tu zapisuję bez żadnych znaków przykluczowych, choć się proszą.
6. Teraz szybka analiza jak to będzie wyglądać z dwoma przykluczowymi krzyżykami:
- przy B molowej krzyżyk przy g, akord na czysto.
- B zmniejszoną-całotonową traktuję specjalnie, pomijam znaki przykluczowe i dodaje bemol przed e. Akord bez znaków.
- E molowa – cała na czysto.
- C półzmniejszona – cała na czysto.
- Fis zmniejszona-całotonowa bez cis, ale z b. Akord bez cis.
- A miksolidyjska – cała na czysto.
- D jońska – cała na czysto.
Podejście „po mojemu” zwraca mi uwagę na te 7/+9, reszta właściwie z marszu.
7. Pora na część praktyczną. Wymazuję wszystkie nuty pozostawiając funty. Pierwsze granie – zapamiętywanie – długi dźwięk podstawy każdej skali/akordu. Czyli będzie to coś takiego:
Niby najprostsze, ale poświęcam temu sporo czasu by zapamiętać kolejność akordów, ten krzyżyk przy B- i budowę obu 7/+9.
8. Zaczynam ogrywanie skal:
Pierwsze dwa dźwięki:
Pierwsze trzy dźwięki:
Pierwsze pięć dźwięków:
Pierwsze pięć w górę i w dół:
Jak jestem dobry mogę spróbować na szesnastkach:
Całe skale:
I też jak jestem dobry w szesnastkach w górę, do nony i w dół:
9. I ogrywanie akordów:
Trójdźwięk:
Akord septymowy:
Akord nonowy:
Oczywiście wszelkie urozmaicenia mile widziane – byle nie stało to się nudne.
Gram oczywiście z podkładem, harmonia układa mi się w głowie, odnajduję miejsca w których budować napięcie i te gdzie uspokajać. Zwraca uwagę rozwiązanie F#7/+9 na B-
Pojawia się muza i o to w tym właśnie chodzi. Zaczynam włączać temat….
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
CHESTER
Dołączył: 29 Gru 2012
Posty: 803
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 14 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany: Pią 23:17, 28 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
pisząc B masz na myśli H czy B to Bb?
Nie widzę obrazków dlatego pytam
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Żubr
Dołączył: 20 Maj 2013
Posty: 980
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 10:10, 29 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
trochę nie rozumiem po co te dodatkowe krzyżyki przy kluczu (może dla tego, że obrazków nie wyświetla) ogólnie nie warto grać tematu zgodnie z nutami. To nie jest jazzowe. Ja tematy często gram ze słuchu, po osłuchaniu się z wersja jakiegoś jazzmana - metodą prób i błędów a potem zapamiętuje, a w porywach weny jak już jestem dobrze wczuty i ograny to gram po swojemu jak w danej chwili czuje.
co do reszty trudno się odnieść, bo nie wyświetla przykładów. Ogólnie granie na funtach to absolutna podstawa w improwizacji i to musi być opanowane bardzo dobrze. Mi z dwa lata zajęło płynne opanowanie podstawowych akordów dur-moll i pochodne od tego (długo długo..). Dobrze jest wiedzieć w locie, gdzie w danym akordzie znajduje się tercja, septyma, nona. Fajnym ćwiczeniem jest rozpisanie sobie wszystkich, lub kilka na początek 251 i na początku ogrywanie tego samymi dźwiękami akordowymi. Urozmaicenie żmudnego ćwiczenia czterodźwięków..
swoją drogą Teddy jest sens ogrywać jazzowe akordy trójdźwiękami ? raczej w dużej większości akordy są z septymą : ) a nonę, nie wiem jak Wy, ale ja dodaje na gorąco w locie, nie patrząc czy to akord nonowy czy też nie. Zauważyłem, że nona zmniejszona fajnie brzmi na dominantowych akordach dodane gdzieś tam na słabej części taktu
Edit: Teraz widzę obrazki. No ogólnie fajnie to rozkminiłeś
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Żubr dnia Sob 10:13, 29 Lis 2014, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
goral09
Dołączył: 16 Lis 2013
Posty: 224
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 10:12, 29 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
Świetna robota, nie ważne kto jak to robi. Dzięki Teddy. Mi się na pewno przyda.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Żubr
Dołączył: 20 Maj 2013
Posty: 980
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 10:16, 29 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
goral09 napisał: | nie ważne kto jak to robi. |
Ważne.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Teddy
Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 2015
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 102 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 10:57, 29 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
Żubr napisał: | trochę nie rozumiem po co te dodatkowe krzyżyki przy kluczu ... | Każdy ma swoje metody zapamiętywania. Kwestia przyzwyczajenia, a może też sposobów, w jaki ogrywa się skale:
- skala dla wszystkich 12 dźwięków,
- wszystkie skale od jednego dźwięku,
- wszystkie skale modalne od konkretnego dźwięku pierwszego stopnia.
Żubr napisał: | ...To nie jest jazzowe... | Nie rób jaj. Wszystko jest jazzowe. Żubr napisał: | ...swoją drogą Teddy jest sens ogrywać jazzowe akordy trójdźwiękami ? raczej w dużej większości akordy są z septymą : ) | Nie ma "akordów jazzowych". Są akordy i tyle. Jazz nie narzuca żadnych reguł na akordy. Chodzi o to by budować muzę zgodnie z harmonią.
A mam takie odczucie, że na trójdźwięku w swingujących ósemkach dość łatwo to zdobić. Spróbuj to przegrać. I chyba dość naturalnie trójdźwiękiem melodycznym (harmonicznie na saksie się nie da) wzbogacić temat. A takie wzbogacanie tematu jest niczym innym niż improwizacją - ale o tym wzbogacaniu może później.
Z nona nie jest tak oczywiste. CHESTER pewnie lepiej to wytłumaczy, bo nona ma być nona, a nie sekundą. Nona generalnie tam, gdzie jest zapisana.
A z tą ważnością... ważne by to robić.
Mam nadzieję, że tez dacie coś z siebie, bym i ja mógł się skorygować. Oczywiście otwarty jestem na krytykę, tylko może nie negacje ale zaproponowanie coś lepszego.
Stąd, ale w drugiej kolejności, ważne jest jak kto to robi, by wiedzieć jak robić lepiej.
W sumie przykładem jest prosty temat.
A wyszło na to 5 skal:
- molowa dorycka,
- zmniejszona całotonowa,
- półzmniejszona,
- miksolidyjska,
- jońska.
Przyjmując jedna ze szkół na Forum - by zabrać się za Summertime trzeba mieć wyklepane 60 gamm (5*12).
Oczywiście to nie jest złe. Ja jednak ogrywanie tej 60-tki zaczynałbym przykładowo od ogrania tych 7 gamm, które potrzebne są do Summertime. I równolegle z zabawą w rozgrywanie Summetime tłukł tą resztę z 60-tki i nie tylko.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Żubr
Dołączył: 20 Maj 2013
Posty: 980
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 11:28, 29 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
Granie z nut nie jest jazzowe. Nie robię jaj : ( każdy jazzman Ci to powie, tak jak i mi to mówili. Co do trójdźwięków - też sam sobie tego nie wymyśliłem, tylko tak mnie uczono. Nigdy nie uczyłem się trójdźwięków, bo "w jazzie w dużej większości gra się akordy septymowe" Septyma jest najważniejszym dźwiękiem akordu jeżeli idzie o napięcie, tercja też ale już nie tak jak septyma. Stąd w bluesach, jazzach gra się zazwyczaj z septymą. Co do nony - zagraj na akordzie np. A7. Nie ma jej zapisanej, a jednak odpowiednio użyta np na słabej części taktu, jako przejściówka brzmi spoko, dodaje ciekawego napięcia - chociaż być może i masz racje i powinno się stosować nonę w określonych zapisanych dla niej funkcjach - z tym, że jazz nie jest muzyką powinności
i jeszcze jedno mnie trapi: "Jazz nie narzuca żadnych reguł na akordy" jak to nie ? piszmy o jazzie, ale nie wprowadzajmy ludzi w błąd... jak by jazz nie narzucał żadnych reguł na akordy, to byś nie rozpoznał jazzu po graniu samych akordów przez pianistę. Akordy granie w jazzie są bardzo charakterystyczne jak słucha się całości, są przepełnione napięciami, zwykły trójdźwięk nie daje tego i taki akord jak na mój tok rozumowania nie ma sensu w jazzie, który jest muzyką napięć
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Żubr dnia Sob 11:53, 29 Lis 2014, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Teddy
Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 2015
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 102 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 16:15, 29 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
Dobrze.
Rozwiń zatem zagadnienie rozwijania melodii.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
CHESTER
Dołączył: 29 Gru 2012
Posty: 803
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 14 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany: Sob 16:44, 29 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
do akordu na przykład A7 dodaj sobie jeszcze #9 oraz b9 na słabych częściach taktu i zobaczycie że mimo A7 bez zaznaczonej nony wszystko ma pełne brzmienie. W jazzie nie ma jednoznacznych reguł jak ograć akord. Ja znam 4 sposoby (4 skale) na ogranie akordu dominantowego. Jeśli chodzi o pianistę to on w lewej ręce realizuje część harmoniczną czyli tercja i septyma musi być bo są one nierozerwalne a reszta typu nony, kwarty, i seksty podwyższane czy obniżane to dodatki (pomijam przypadki akordów sus). Przyjęła się zasada że rasowy jazzman ucząc się nowego utworu stara się jak najszybciej jest to możliwe zrezygnować z patrzenia w nuty. Jeśli chodzi o akordy zapisane jako C- to nie musi być to jedynie skala dorycka bo można się bawić kwintą albo sekstą małą itp. Wracając do tematu: każdy jazzman mówi że w dzisiejszych czasach nona w akordzie to minimum.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
CHESTER
Dołączył: 29 Gru 2012
Posty: 803
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 14 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany: Sob 16:55, 29 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
Teddy kawał dobrej roboty
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
CHESTER
Dołączył: 29 Gru 2012
Posty: 803
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 14 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Teddy
Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 2015
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 102 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 17:34, 29 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
Joshua jest geniuszem
Był w Bielsku 2x na zaduszkach jazzowych, a ja też tam byłem.
Ma świetny kontakt z publicznością.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Żubr
Dołączył: 20 Maj 2013
Posty: 980
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 18:10, 29 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
o tak, Redman kozak rozwijanie melodii, w oparciu o sumertime ? czy ogólnie o melodii w jazzie ? mogę cosik napisać co wiem
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Teddy
Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 2015
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 102 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 20:48, 03 Gru 2014 Temat postu: |
|
|
Tak do tych nut wrócę...
Są one tym, czym mapa dla podróżnika.
Oczywiście można podróżować w oparciu o opowieści innych i poruszać się po ich szlakach.
Ale patrząc na mapę można śledzić ich ścieżki i wybierać własne.
Oczywiście w samej podróży, czy to rower, czy konno, mapa przeszkadza - ale już wiemy jak się poruszać, no i czasem w tą mapę zerknąć można.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
![](http://picsrv.fora.pl/subSilver/images/spacer.gif) |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|