|
www.sax.fora.pl forum saksofonowe
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Teddy
Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 2015
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 102 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 21:45, 09 Lis 2014 Temat postu: [jazz corner] patterny i licks |
|
|
Terminy: "patterns" i "licks" związane są z warsztatem, czy też umiejętnościami.
Patterns to wzorce, czy też schematy wspomagające biegłe opanowanie skal i akordów, czyli związane bezpośrednio z harmonią.
Przykładowe "patterns" dla skali majorowej opartej na d (D-dur):
Lick to rodzaj "zagrywki", mniej związanej z harmonią, a bardziej ze stylem utworu, czy wykonawcy. Charakterystyczne zagrywki dla skali durowej, tu przykłady dla C-dur:
Przykłady zaczerpnięte z J.Aebersold vol. 24
Post został pochwalony 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Żubr
Dołączył: 20 Maj 2013
Posty: 980
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 23:04, 09 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
Fajne. Ja nigdy się nie uczyłem grać licków (dwie zagrywki, których i tak raczej nie wykorzystuje), ale widzę podobieństwo do swojego ogrywania harmonii. To chyba dobrze : ] z tym, że te zagrywki są pozbawione dźwięków spoza skali, myślę, że na podstawię tego co jest, można by to fajnie podrasować
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Teddy
Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 2015
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 102 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 8:25, 10 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
Po to ta harmonia, by się jej trzymać - a do tego wystarczą dźwięki w skali.
Sam nie bardzo wiem, jak rozgryzać te licks. Warto wklepać kilka, choćby po to by zgrabnie zakończyć frazę, czy gdy się głowa zablokuje.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
CHESTER
Dołączył: 29 Gru 2012
Posty: 803
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 14 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany: Pon 13:00, 10 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
W tych licks chodzi też o to że trzeba je w klepać we wszystkich tonacjach co już może niektórych zniechęcić do uczenia się ich. Ja bym sobie założył że wszystkie z tych powyższych zagrywek są ogrywane akordem C dur z septymą wielką a następnie każdą z nut pod spodem opisał według składników akordu. To nam ułatwi sprawę w trakcie wklepywania tych zagrywek we wszystkich tonacjach bo przecież lepiej myśleć składnikami akordu niż uczenia się tego na słuch - co też nie jest złe ale są takie zagrywki gdzie jest na prawdę ciężko i należy w ekstremalnych przypadkach rozpisać sobie ręcznie te zagrywki we wszystkich tonacjach. Chodzi głównie o zaoszczędzenie sobie czasu i niepotrzebnych nerwów
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Żubr
Dołączył: 20 Maj 2013
Posty: 980
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
CHESTER
Dołączył: 29 Gru 2012
Posty: 803
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 14 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany: Sob 22:57, 22 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
dobre pozycje Żubr
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Żubr
Dołączył: 20 Maj 2013
Posty: 980
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 11:22, 23 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
no teraz tylko trzeba się tego nauczyć albo chociaż jednego we wszystkich tonacjach
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
CHESTER
Dołączył: 29 Gru 2012
Posty: 803
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 14 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany: Nie 19:21, 23 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
ten przykład Sonnego Stitt'a jest bardzo fajny bo widać w pierwszym akordzie składnik skali bebopowej czyli C# a potem grając zstępująco gramy za drugim razem już C - jest to często stosowany zabieg grania septymy raz wielkiej a raz małej. W tym D-7 można zostawić septymę małą a ograć akord skalą bebopową akordu G7 czyli mielibyśmy wtedy D E F Fis G A H C. Można by też D-7 zagrać jako D7 podwyższając jedynie tercję z F na Fis (D Fis A C) a akord G7 moglibyśmy ograć na przykład substytutem trytonowym czyli w tym przypadku substytutem dla akordu G7 jest skala Des lidyjska dominantowa. Jak łatwo zauważyć robią nam się dominanty D7 G7 tutaj z kolei można ciągnąć to dalej bo następnym akordem był by akord C7 i F7 - powstaje w ten sposób ciąg dominat oddalonych od siebie o kwartę czystą czyli słynny BRIDGE
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Żubr
Dołączył: 20 Maj 2013
Posty: 980
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 19:23, 23 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
Chester żeś tak zanalizował, żąe prawie dostałem ataku padaczki czytając warto przeanalizować tego posta. To są ważne sprawy
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
CHESTER
Dołączył: 29 Gru 2012
Posty: 803
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 14 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany: Nie 19:40, 23 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
Żubr dlatego skala bebopowa (składniki chromatyczne) jest tak ciężka do opanowania żeby miało to brzmienie a co za tym idzie dodanie dodatkowego składnika do skali powoduje że dźwięki akordowe padają na mocną część taktu - wiąże się to z możliwością ekstremalnego rozwinięcia całej melodyki a co za tym idzie bardzo złożonych fraz. Jakiś czas temu pisałem tutaj o Gordonie że jakiś tam składnik mi nie pasował a tak na prawdę to były między innymi tego typu zabiegi. Jest dużo zapisów nutowych i warto wiedzieć że jak pisze że to akord D-7 a mamy tam Fis w solówce to nie jest błąd po prostu często zmienia się akordy nawzajem z mol na dur i odwrotnie. Ostatnio oglądałem sobie nuty On Green Dolphin street i był tam właśnie akord G7 z Ab i Bb więc normalnie byś myślał o co chodzi ale poprzedzającym go akordem był akord D-7 i już było wiadome że akord G7 jest ograny substytutem trytonowym (Db Eb F G Ab Bb Cb Db). Tak piszę zmieniaj dur na mol i odwrotnie ale to trzeba brać na słuch. Jeśli coś z teoretycznego punktu widzenia ma działać to nie znaczy że trzeba to stosować bo najważniejsze jest dobry smak który możesz zweryfikować przez słuch czy coś brzmi dobrze czy też nie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Żubr
Dołączył: 20 Maj 2013
Posty: 980
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 8:08, 24 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
wg skala bebopowa jakoś bardzo trudna nie jest : ) z tego co wiem, jeżeli idzie o bebopowa dominantę, to dodaje się tylko jeden składnik do zwykłej miksolidyjskiej - właśnie septymę wielką to nie jest aż tak wiele. z tym graniem moll, na durowych akordach i odwrotnie zdaje się być dość śliską sprawą, bo jak by nie było zmienia się najważniejsze składniki akordu hm.. trzeba chyba sporo doświadczenia żeby to robić dobrze. Ale coś w tym jest, bo w niektórych standardach aż prosi się, żeby pokombinować i wyjść poza poprawność. Stosowanie tego substytutu trytonowego, to też na słuch ? czy są jakieś zasady do tego ?
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Żubr dnia Pon 8:10, 24 Lis 2014, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
goral09
Dołączył: 16 Lis 2013
Posty: 224
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 8:10, 24 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
Macie jakąś książkę do tej teorii muzyki? Czasem czuję się jakbyście rozmawiali w innym języku.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Żubr
Dołączył: 20 Maj 2013
Posty: 980
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 8:24, 24 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
jest kilka książek o harmonii jazzowej np książka Hołowni. Ale w necie też jest bardzo dużo informacji - z tym, że trzeba szukać na stronach np dla gitarzystów, lub trębaczy a jak masz opanowany angielski to jest jeszcze więcej
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
goral09
Dołączył: 16 Lis 2013
Posty: 224
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 8:42, 24 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
Z angielskim nie ma problemu, chodzi mi o to żeby nie skakać z materiału na materiał a mieć jedne solidne źródło.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Żubr
Dołączył: 20 Maj 2013
Posty: 980
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 8:50, 24 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
też tak chciałem. Niestety wg mnie nie ma czegoś takiego. Trzeba skakać i szukać
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Żubr dnia Pon 8:51, 24 Lis 2014, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|