Forum www.sax.fora.pl Strona Główna www.sax.fora.pl
forum saksofonowe
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Multiphonic High noter - tenor
Idź do strony 1, 2, 3, 4  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.sax.fora.pl Strona Główna -> Forum ogólne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
KrzysztofKos




Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 125
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 12:32, 18 Paź 2014    Temat postu: Multiphonic High noter - tenor

Witam,

Czy moze mi ktos wytlumaczyc jak uzyskac Multiphonic High notes ktore czesto gra Marienthal? Konkretnie chodzi wykorzystanie tego na tenorze.

Przykład nagrania:

https://www.youtube.com/watch?v=TipVfZMxZbk tutaj w wykonaniu saksofonisty EvanAl Orchestra.

moment 2:34, 2:42.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mirek




Dołączył: 23 Sie 2013
Posty: 766
Przeczytał: 2 tematy

Pomógł: 15 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 0:27, 20 Paź 2014    Temat postu:

Ta technika jest tylko dla zaawansowanych, którzy bez problemu grają silnym dźwiękiem wysokie altissimo i potrafią je dobrze kontrolować. Którzy mają mocną i wyćwiczoną przepnę. Jako że kolega jest już raczej zaawansowany więc się nadaje Smile Nie jest to takie proste więc najlepiej sięgnąć do książek np.: "Multiphonics For The Saxophone" albo "Hello! Mr.Sax"... Niestety bez english się nie obejdzie. Dużo info jest też na forum saxontheweb. Ale jeszcze lepiej jakby kolega miał nauczyciela który zna tą technikę... Dobra wiadomość dla kolegi jest taka, że na Dukoffie jest to łatwiejsze... Pozdrawiam

Post został pochwalony 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
KrzysztofKos




Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 125
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 11:54, 21 Paź 2014    Temat postu:

Dzieki wielkie za odpowiedz. Altissimo raczej wychodzi przez 4 oktawy. Z lekturami sie zapoznam. Problem z nauczycielem bo nie kazdy to potrafi pomimo iz sa dobrymi saksofonistami. Pocieszyles mnie stwierdzeniem ze na Dukoffie latwiej wychodzi. Marienthal https://www.youtube.com/watch?v=0dWWfCFZ_BE tutaj (pod koniec) tlumaczy jak uzyskac Multiphonic High Notes. Wiem tylko ze nalezy cofnac dolna warge i mozna zmienic lekko kąt nachylenia saksofonu (w tym glownie ustnika) do grajacego przez co zmienia sie lekko zadęcie. Próbowałem....narazie z zerowym skutkiem ale sie nie poddaje:) Byc moze "...przyjdzie na to czas..."Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
KrzysztofKos




Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 125
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 13:09, 21 Paź 2014    Temat postu:

Znalezione w sieci dzieki mirkowi:
https://www.youtube.com/watch?v=m0t3M0xxS5M

Przyda sie znajomosc angielskiego:)

...a teraz...
...do ćwiczenia...Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mirek




Dołączył: 23 Sie 2013
Posty: 766
Przeczytał: 2 tematy

Pomógł: 15 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 20:00, 21 Paź 2014    Temat postu:

Krzysztof bądźmy precyzyjni bo to forum głównie czytają początkujący i amatorzy. Altissimo to są dźwięki ponad naturalną skalę instrumentu czyli wszystko to co jest powyżej wysokiego f lub fis w zależności od saxu. Jakbyś grał 4 oktawy altissimo to mogłyby to podziwiać pewnie tylko nietoperze bo zahaczyłbyś o ultradźwięki ... hehe. U mnie najłatwiej i najbardziej efektowne multiphonics wychodziło właśnie na Dukoffie P8 lub D7 z high baffle, znacznie trudniej na klasycznych ebonitach typu Selmer Soloist czy Vandoren V16 ale na nich też daję radę zresztą możesz posłuchać jak to u mnie brzmi na klasycznych ebonitach słuchając moich wypocin w dziale "Pochwal się swoimi nagraniami". Jakbyś był w Warszawie to bym Ci pokazał co i jak, jestem pewien że załapałbyś w 5 minut....

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
bmvip




Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 1967
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 40 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wejherowo/woj.pomorskie

PostWysłany: Wto 21:07, 21 Paź 2014    Temat postu: Re: Multiphonic High noter - tenor

[quote="bmvip"]
KrzysztofKos napisał:
Witam,

Czy moze mi ktos wytlumaczyc jak uzyskac Multiphonic High notes ktore czesto gra Marienthal? Konkretnie chodzi wykorzystanie tego na tenorze.

Przykład nagrania:

https://www.youtube.com/watch?v=TipVfZMxZbk tutaj w wykonaniu saksofonisty EvanAl Orchestra.

moment 2:34, 2:42.


Aby zabrać się do wyćwiczenia takiego efektu najpierw trzeba perfekcyjnie opanować growling, potem altissimo, a następnie po prostu to połączyć Smile
Oczywiście kosztuje to trochę pracy, najlepiej grając ćwiczenia techniczne grywać każde ćwiczenie na zmianę czyli:1.tradycyjnie 2.growlingiem 3.oktawę wyżej.
Growling najtrudniejszy jest na niskich dźwiękach, ale i z altissimo też na początku wydaje się to nieco problematyczne. Rodzaj i model ustnika nie mają tu znaczenia.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mirek




Dołączył: 23 Sie 2013
Posty: 766
Przeczytał: 2 tematy

Pomógł: 15 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 21:33, 21 Paź 2014    Temat postu:

Bmvip growling nie ma nic wspólnego z multiphonics. Growling to growling a multiphonics to multiphonics. Altissimo nie łączy się z growlingiem żeby uzyskać efekt multiphonics. To są dwie zupełnie odmienne techniki. Multiphonics to po prostu specyficzne chwyty plus specyficzne zadęcie... w tej technice nie wydaje się gardłem absolutnie żadnych dodatkowych dzwięków jak w growlingu...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mirek




Dołączył: 23 Sie 2013
Posty: 766
Przeczytał: 2 tematy

Pomógł: 15 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 21:50, 21 Paź 2014    Temat postu:

"Sanborn doesn't growl, hum or anything of the sort to get that multi phonic altissimo A. It's a matter of finding the sweet spot between the harmonic you want to sound the most and the lower harmonic, directly before the one you want to play. In other words, with the A fingering you can play a variety of notes. You want to play the A, but relaxing the embouchure enough to ALMOST, ALMOST reach the harmonic that's lower than the A. Do this while blowing hard enough and having a very open throat."........

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
KrzysztofKos




Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 125
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 22:28, 21 Paź 2014    Temat postu:

Mirku, zgadza sie, przesadzilem z tym altissimo przez 4 oktawy. Mój błąd, powinno być altissimo przez dwie okaty. Dzięki filmowi ze strony Rico załapałem jak zrobić ten multiphonic na altissimo a teraz tym cytatem potwierdziles to co zalapalem.
bmvip - rzeczywiscie nie trzeba stosowac zadnego growlingu.
Multiphonic wychodzi w momencie rozluznienia gardla, jest to moment w którym "głuchy dźwięk (przy właściwym "chwycie" przechodzi w dzwiek altissimo". Uczucie jest jakby dzwięk powstawal w gardle. Ojjj... trudno to opisac slowami. Wg mnie najtrudniejsze w tym wszystkim jest wyczucie momentu kiedy krtan znajdzie sie w polozeniu pomiedzy gluchym a altissimo dzwiekiem i wstrzelenie sie w ten moment od razu, bo wystarczy odrobine opuscic krtan zeby odezwal sie "głuchy dzwiek".

Dla tych ktorzy chca sie tego nauczyc (mam na mysli tych ktorzy maja opanowane altissimo) jest zagranie (dla przykladu: a3) i rozluzniając krtan starać się zmienić dzwiek na "głuchy". Trzeba wyczuć ten moment przejścia.

Jezeli sie myle to prosze, poprawcie mnie. Nie ukrywam ze dopiero ucze sie opanowac ten efekt.
Mirek prosze Cie o korekte tego co napisalem:)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
rafalkobex




Dołączył: 31 Sie 2013
Posty: 124
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 22:57, 21 Paź 2014    Temat postu:

B. ciekawy temat.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mirek




Dołączył: 23 Sie 2013
Posty: 766
Przeczytał: 2 tematy

Pomógł: 15 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 0:00, 22 Paź 2014    Temat postu:

Krzychu nie ma co korygować. Wszystko ładnie opisałeś. Mogę tylko dodać że trudniej to się gra na bardzo twardych stroikach a łatwiej na średnich czy średnio miękkich. Ustnik też ma znaczenie. Na jednych brzmi to bardzo efektownie i łatwo/pewnie to wydobyć a na innych wypada blado i trudniej się to gra. Odchylenie najlepsze to okolice 8/F czyli okolice 210 na alcie. Krzychu żebym ja tak szybko się uczył jak Ty... gratuluję talentu. I po co Ci nauczyciel?... Hehe.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
bmvip




Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 1967
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 40 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wejherowo/woj.pomorskie

PostWysłany: Śro 3:57, 22 Paź 2014    Temat postu:

mirek napisał:
Bmvip growling nie ma nic wspólnego z multiphonics. Growling to growling a multiphonics to multiphonics. Altissimo nie łączy się z growlingiem żeby uzyskać efekt multiphonics. To są dwie zupełnie odmienne techniki. Multiphonics to po prostu specyficzne chwyty plus specyficzne zadęcie... w tej technice nie wydaje się gardłem absolutnie żadnych dodatkowych dzwięków jak w growlingu...


Specyficzny chwyt ze specyficznym zadęciem to dla mnie nic innego jak growling na altissimo i brzmieniowo jest to dokładnie to samo, proponuję spróbować to połączyć i przekonać się samemu.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Teddy




Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 2015
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 102 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 5:48, 22 Paź 2014    Temat postu:

Nie.
Growling (ang.) avec voix (fr.) - polega na wydobywaniu dźwięku na saksofonie z połączeniem użycia aparatu wydawania ludzkiego głosu. Można go zatem używać zarówno do pojedynczych dźwięków, jak i przy "multidźwiękach", czy "wielodźwiękach" nie pamiętam nazwy.
Mutlidźwięki, to zaobserwowane zjawisko przy eksperymentowaniu w palcowaniu (tego zawsze najwięcej w altissimo) których rezultatem był dźwięk zbliżony do współbrzmienia kilku dźwięków. Kompozytorzy saksofonowi i wykonawcy czasem z tego korzystają.
O ile pamiętam, w Pequena Czarda, pod koniec ad lib. są właśnie takie dwudźwięki i to nawet w pierwszej okrawie.
W zapisie nutowym nad takim dwudźwiękiem na saksofon pojawia się zazwyczaj rysunek sposobu palcowania.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
KrzysztofKos




Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 125
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 7:57, 22 Paź 2014    Temat postu:

Mirek ja nie ucze sie tak szybko jakbym chcial. W przypadku multiphonics zalapalem metode wydobywania uzyskiwania tego efektu ale jeszcze daleka droga do opanowania tej techniki. Chcialbym potrafic to wykorzystac w momencie ktory chce to pokazac a nie zeby bylo to na zasadzie "...ufff..tym razem wyszlo...".
wczoraj zaobserwowalem cos dziwnego...
mimo cwiczen na dlugich dzwiekach i to dosyc dlugich, mimo otwartego gardla, mimo podparcia przepona fajka w moim tenorze byla chlodna. Zawsze jest cieplutka a tym razem...?
Czyzby mi sie powietrze w organizmie schlodzilo? Heh...zawsze musi mnie cos w saksofonie zaskoczyc:P
Pozdrawiam saksofonoholikow:)


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez KrzysztofKos dnia Śro 13:52, 22 Paź 2014, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
bmvip




Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 1967
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 40 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wejherowo/woj.pomorskie

PostWysłany: Śro 15:38, 22 Paź 2014    Temat postu:

Teddy napisał:
Nie.
Growling (ang.) avec voix (fr.) - polega na wydobywaniu dźwięku na saksofonie z połączeniem użycia aparatu wydawania ludzkiego głosu. Można go zatem używać zarówno do pojedynczych dźwięków, jak i przy "multidźwiękach", czy "wielodźwiękach" nie pamiętam nazwy.
Mutlidźwięki, to zaobserwowane zjawisko przy eksperymentowaniu w palcowaniu (tego zawsze najwięcej w altissimo) których rezultatem był dźwięk zbliżony do współbrzmienia kilku dźwięków. Kompozytorzy saksofonowi i wykonawcy czasem z tego korzystają.
O ile pamiętam, w Pequena Czarda, pod koniec ad lib. są właśnie takie dwudźwięki i to nawet w pierwszej okrawie.
W zapisie nutowym nad takim dwudźwiękiem na saksofon pojawia się zazwyczaj rysunek sposobu palcowania.


W growlingu można wśpiewywać różne interwały, niektóre z nich powodują drgania i efekt multidźwięku, tak więc tak jak napisałem efekt jest taki sam, a przynajmniej jest jasno wyjaśnione jak w prosty sposób uzyskać Multiphonic, bo pisanie coś o specyficznym zadęciu i tajemniczych chwytach niczego niestety nie wyjaśnia.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.sax.fora.pl Strona Główna -> Forum ogólne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3, 4  Następny
Strona 1 z 4

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin