|
www.sax.fora.pl forum saksofonowe
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Ajgor
Dołączył: 06 Lut 2016
Posty: 487
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 9:53, 10 Gru 2019 Temat postu: W jakich tonacjach jest grany ten utwór? |
|
|
Panowie, pomóżcie, bo mi się mózg gotuje. NIBY sprawa prosta, ale jednak nic mi się tu nie zgadza. Chodzi o tą konkretną partyturę:
https://www.youtube.com/watch?v=VS5_Dx33WwU
Chcieli byśmy to zrobić dla orkiestry dziecięcej. Nie ma problemu z rozpisaniem tego na poszczególne instrumenty, ale ja sobie wymyśliłem, że zrobię jakieś solówki dla trąbki, tenoru i altu. I z tym mam problem.
Linia pianina (znaki przykluczowe) sugeruje, że jest to w tonacji Es-dur. Saks alt ma tonację C-dur (lub a-moll), a tenor ma F-dur. Czyli wszystko się zgadza. ALE...
W linii altu, w momencie, kiedy podkład gra Es-dur (czyli dla altu C-dur), momentami jest tam silnie zaznaczony dźwięk F, który jest kompletnie spoza pentatoniki C-dur (i a-moll). Na przykład w 00:59.
Podobnie jest z tenorami. W momencie, kiedy powinien grać F-dur (d-moll), ma mocno zaznaczony dźwięk B, który nie należy do pentatoniki F (d).
I takich miejsc jest więcej. A mimo to wszystko pięknie współbrzmi. O co tu chodzi?
A może nie kierować się tymi dźwiękami tworząc własną solówkę?
A może w ogóle gadam głupoty?
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Ajgor dnia Wto 9:54, 10 Gru 2019, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
ArcusDi
Dołączył: 06 Cze 2019
Posty: 373
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 13 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 18:10, 10 Gru 2019 Temat postu: |
|
|
TREŚĆ ANULOWANO
W sumie po chuj ja się produkuję?
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez ArcusDi dnia Wto 22:58, 10 Gru 2019, w całości zmieniany 5 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Teddy
Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 2015
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 102 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 14:06, 11 Gru 2019 Temat postu: |
|
|
Przy zapisie piano masz rozpisaną harmonię.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Ajgor
Dołączył: 06 Lut 2016
Posty: 487
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 15:09, 11 Gru 2019 Temat postu: |
|
|
ArcusDi napisał: | TREŚĆ ANULOWANO
W sumie po chuj ja się produkuję? |
Przepraszam. Czymś Cię wkurzyłem? Absolutnie nie chciałem Nie wiem, o co chodzi
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
ArcusDi
Dołączył: 06 Cze 2019
Posty: 373
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 13 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 21:28, 11 Gru 2019 Temat postu: |
|
|
Ajgor napisał: | ArcusDi napisał: | TREŚĆ ANULOWANO
W sumie po chuj ja się produkuję? |
Przepraszam. Czymś Cię wkurzyłem? Absolutnie nie chciałem Nie wiem, o co chodzi |
Nic się nie stało, luzik
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
ArcusDi
Dołączył: 06 Cze 2019
Posty: 373
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 13 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 21:34, 11 Gru 2019 Temat postu: |
|
|
Molowy blues w F czyli powinno być Ab-dur tonacja
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez ArcusDi dnia Sob 17:28, 14 Gru 2019, w całości zmieniany 3 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Ajgor
Dołączył: 06 Lut 2016
Posty: 487
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 21:40, 11 Gru 2019 Temat postu: |
|
|
ArcusDi napisał: | Ajgor napisał: | ArcusDi napisał: | TREŚĆ ANULOWANO
W sumie po chuj ja się produkuję? |
Przepraszam. Czymś Cię wkurzyłem? Absolutnie nie chciałem Nie wiem, o co chodzi |
To masz normalny blues czyli kolejno masz na tenorze akord F7 przez cztery takty potem masz dwa takty akordu Bb7 potem dwa takty F7 następnie C7 Bb7 i F7 dwa takty. Blues zbudowany jest z trzech głównych akordów czyli tonika subdominanta i dominantę która dąży do toniki. W tym przypadku Toniką jest akord F7, subdominantą Bb7 a dominantą C7 która dąży do rozwiązania na F7 i zabawa zaczyna się od nowa. Możesz to walnąć wszystko pentatoniką molową F ale równie dobrze na każdej dominancie możesz grać inną pentatonikę podkreślając tym samym raz dźwięk Bb a raz F itd. |
No właśnie rzecz w tym, że ja to wszystko wiem doskonale. Przez parę lat grałem bluesa (chociaż nie na saksie), i takich rzczy mógł bym uczyć innych. Ale problem w tym, ze tam są dźwięki SPOZA tych skal, i to mi nie daje spokoju
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Teddy
Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 2015
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 102 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 21:43, 11 Gru 2019 Temat postu: |
|
|
Rozterki wrażliwej duszy.
Wpisz tą harmonię w jakiegoś samograja typu iRealPro, wsłuchaj się, nuć sobie w głowie temat i samo pójdzie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
ArcusDi
Dołączył: 06 Cze 2019
Posty: 373
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 13 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Czw 12:59, 12 Gru 2019 Temat postu: |
|
|
no tak
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez ArcusDi dnia Sob 17:28, 14 Gru 2019, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
greg
Dołączył: 09 Lis 2019
Posty: 200
Przeczytał: 21 tematów
Pomógł: 18 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Czw 23:27, 12 Gru 2019 Temat postu: |
|
|
Tonacja w przytoczonym utworze to f-moll, harmonia oparta na prostej bluesowej pentatonice. A nic się nie zgadza, bo ktoś kto pisał załączoną partyturę, błędnie określił znaki przykluczowe sugerując tonację c-moll. Poprawnie powinny być przy kluczu nie trzy tylko cztery bemole, określające właśnie f-moll. Skutkiem tego błędu znaków przykluczowych jest to, że czwarty dźwięk charakterystyczny dla f-mollu czyli des alterowany jest poprzez znaki przygodne (bemole) w taktach. Ot i cała tajemnica. Najprościej byłoby dopisać czwarty bemol przy kluczu i pominąć te przygodne bemole dla des. Tak byłoby poprawnie i przejrzyściej.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez greg dnia Czw 23:35, 12 Gru 2019, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
ArcusDi
Dołączył: 06 Cze 2019
Posty: 373
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 13 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 2:15, 13 Gru 2019 Temat postu: |
|
|
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez ArcusDi dnia Sob 17:28, 14 Gru 2019, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
greg
Dołączył: 09 Lis 2019
Posty: 200
Przeczytał: 21 tematów
Pomógł: 18 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 16:36, 14 Gru 2019 Temat postu: |
|
|
ArcusDi napisał: |
Nie ma błędu w ilości bemoli przy kluczu ponieważ f moll nie jest naturalny tylko dorycki, chyba że miał być naturalny a ktoś pomyślał że dorycki to wyedy masz rację że brakuje des przy kluczu xd |
Ależ oczywiście, że jest błąd. Znaki przykluczowe określają tonację bez względu na użyty rodzaj skali. Konkretne skale w ramach danej tonacji uzyskuje się poprzez alterację za pomocą znaków przygodnych. Zapis z podanego przykładu nie stosuje się do powyższej zasady i dlatego wprowadził Ajgora w błąd lub rozterkę. Wprawdzie studia muzyczne ukończyłem już sporo lat temu, ale choć staram się być nadal na bieżąco, to nie słyszałem, żeby zasady notacji muzycznej się zmieniły. Oczywiście pomijając ewidentnie alternatywne sposoby zapisu muzyki, nie przystające zupełnie do standardowego zapisu jaki został zastosowany w przytoczonym utworze. Pozdrawiam
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez greg dnia Sob 16:38, 14 Gru 2019, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
ArcusDi
Dołączył: 06 Cze 2019
Posty: 373
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 13 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 17:30, 14 Gru 2019 Temat postu: |
|
|
greg napisał: | ArcusDi napisał: |
Nie ma błędu w ilości bemoli przy kluczu ponieważ f moll nie jest naturalny tylko dorycki, chyba że miał być naturalny a ktoś pomyślał że dorycki to wyedy masz rację że brakuje des przy kluczu xd |
Ależ oczywiście, że jest błąd. Znaki przykluczowe określają tonację bez względu na użyty rodzaj skali. Konkretne skale w ramach danej tonacji uzyskuje się poprzez alterację za pomocą znaków przygodnych. Zapis z podanego przykładu nie stosuje się do powyższej zasady i dlatego wprowadził Ajgora w błąd lub rozterkę. Wprawdzie studia muzyczne ukończyłem już sporo lat temu, ale choć staram się być nadal na bieżąco, to nie słyszałem, żeby zasady notacji muzycznej się zmieniły. Oczywiście pomijając ewidentnie alternatywne sposoby zapisu muzyki, nie przystające zupełnie do standardowego zapisu jaki został zastosowany w przytoczonym utworze. Pozdrawiam |
No tak, progresja jest na dole więc F minor blues to tonacja główna Ab major.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
greg
Dołączył: 09 Lis 2019
Posty: 200
Przeczytał: 21 tematów
Pomógł: 18 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 20:57, 14 Gru 2019 Temat postu: |
|
|
ArcusDi napisał: |
No tak, progresja jest na dole więc F minor blues to tonacja główna Ab major. |
Nie mieszajmy pojęć. W tym przypadku jest to konkretnie f-moll czy jak wolisz F minor. I właśnie akord f-moll jest toniką utworu, od której się on zaczyna i na której kończy. As-dur (wolę używać polskiego nazewnictwa) to durowa tonacja równoległa do f-moll, nie będąca tonacją przytoczonego utworu.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez greg dnia Sob 20:59, 14 Gru 2019, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
ArcusDi
Dołączył: 06 Cze 2019
Posty: 373
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 13 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 23:12, 14 Gru 2019 Temat postu: |
|
|
greg napisał: | ArcusDi napisał: |
No tak, progresja jest na dole więc F minor blues to tonacja główna Ab major. |
Nie mieszajmy pojęć. W tym przypadku jest to konkretnie f-moll czy jak wolisz F minor. I właśnie akord f-moll jest toniką utworu, od której się on zaczyna i na której kończy. As-dur (wolę używać polskiego nazewnictwa) to durowa tonacja równoległa do f-moll, nie będąca tonacją przytoczonego utworu. |
Ale to nie jest jazzowe myślenie, lepiej myśleć o tym jako o szóstce która pełni rolę toniki czyli jedynki. Co za tym idzie jest to jeden z akordów wiodących dzięki któremu myśląc w ten sposób co ja, można rozbudować ten kawałek o inne struktury używając stopniowania modalnego n-tego stopnia.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|